Hema heeft plannen om zijn winkels in België en Nederland een grondige ‘make over’ te geven. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Hema heeft in de Antwerpse regio verschillende winkels. Niet alleen in Antwerpen centrum maar ook in Hoboken, Wijnegem shopping centrum, Schoten, Kapellen, Mortsel, Brasschaat, enz.

De nieuwe inrichting zal gebeuren met een indeling volgens ‘belevingswerelden’, een winkelformule die Hema al enkele jaren toepast in zijn winkels in het buitenland, onder meer Barcelona, Parijs en Londen. De formule blijkt erg aan te slaan en zal nog worden uitgebreid. Er wordt dan uitgegaan van belevingswerelden als ‘keuken’, ‘wonen’, ‘baby’ en ‘dames’.

Zo staan bijvoorbeeld alle damesproducten bij elkaar, van sokken, lingerie, bijouterie tot mode. En zijn alle producten voor baby’s bij elkaar te vinden.  De indeling in werelden en de dominante productpresentatie maakt in één keer duidelijk waar producten in de winkel te vinden zijn. Het concept wordt sinds eind vorig jaar ook al uitgetest in enkele winkels in eigen land, zoals in Hasselt, Izegem, Rocourt (bij Luik) en Tienen.
Hema, dat al een paar jaar verlies lijdt, wil op die manier zijn winkels een frissere uitstraling geven. De directie is tevreden over de test en gaat bijna alle winkels nog dit jaar aanpassen, in de hoop de effecten in de loop van 2018 te zien in de resultaten. Dit voorjaar start de uitrol in de kleine winkels. “Dit betekent dat in circa 26 weken 386 winkels het nieuwe concept zullen krijgen. Dit zal gebeuren tussen mei en oktober. Voor de grotere winkels wordt in de loop van dit jaar gestart met enkele testwinkels. Als dit succesvol is, dan start de introductie van de internationale winkelformule voor deze grote winkels in 2018”, zegt Hema.