In het boek “Hoe maak ik het in China?” dat recent bij Lannoo Campus is verschenen en waarvan de eindredactie gebeurde door Geert Degrande, onze vroegere collega van www.madeinoostvlaanderen.be, legt Vlaams ondernemer Sven Agten uit hoe China in elkaar zit.

Hij trok in 2002 voor het eerst naar China. Sindsdien heeft hij daar het grootste deel van de tijd geleefd en gewerkt. Eerst als leraar en nadien als zakenman in metropolen zoals Shanghai en in provinciestadjes als Qianan. Agten spreekt Chinees, heeft een Chinese vrouw, kinderen, schoonfamilie en vrienden. En hij vindt dat het hoogtijd is dat wij hier in het Westen China beter leren begrijpen.

Op een ogenblik dat Europese en Vlaamse ondernemers geconfronteerd worden met de Verenigde Staten van Donald Trump die meer op zichzelf terugplooien, is het belangrijker dan ooit tevoren de blik naar het oosten te richten. Om zaken te doen met China dat echt een eigen weg kiest en steeds meer zijn stempel drukt op de wereldeconomie, is veel inzicht nodig in de complexe structuur en de typische cultuur van het land. Die inzichten vernemen ondernemers in dit boek uit de eerste hand.

In het westen zien wij meestal maar één kant belicht van de wereldmacht, die sinds 2009 goed was voor 40% van de wereldwijde economische groei. China is nochtans een natie met heel veel verschillende facetten.

Met feiten én eigen ervaringen en anekdotes schetst de auteur een genuanceerd beeld van het land. Zonder echte analyse van het politieke karakter van China te maken, onderbouwt Agten de maatschappelijke en economische trends.

In een dozijn hoofdstukken die telkens één aspect uitdiepen waarover Chinezen en westerlingen discussiëren, ontleedt Agten het hedendaagse China.

De luchtvervuiling bijvoorbeeld is inderdaad problematisch in China, maar het is ook het land dat veruit het meest investeert in groene technologie. Het beeld dat China vooral sterk is in het maken van kopieën van inferieure kwaliteit is ook achterhaald. “In de nabije toekomst zullen we eerder spreken van ‘designed’ in plaats van ‘made’ in China”, zegt Agten. En China is ook niet langer het land van lage lonen.
Het consumentengedrag van de snelgroeiende middenklasse, de groei van Chinese investeringen in het buitenland en de extreme prestatiegerichtheid van de Chinese cultuur zijn andere thema’s die aan bod komen.