In november bestaat Hubo uit Wommelgem 25 jaar. Met “Hubo’s got talent”, een feestelijk gebeuren voor alle stakeholders, wil gedelegeerd bestuurder Erwin Van Osta deze verjaardag niet onopgemerkt laten voorbijgaan.

Erwin Van Osta: “Het wordt een professionele show waarmee we onze 3 000 Hubo-talenten, de steunpilaren van de organisatie, willen danken.” 

Supersnel schakelen

Erwin Van Osta was 29 toen hij op 1 oktober 1992 samen met twee partners de doe-het-zelfketen Hubo België, die een verlies van 200 miljoen BEF leed, voor 500 miljoen BEF overnam. Niet bepaald een riante situatie. Er moest dus een onmiddellijke turnaround gebeuren. Van de aanvankelijk 28 winkels werden er 10 gesloten.
De doorbraak kwam er met de huis-aan-huis bedeling van de Hubo-folders. Nu nog wordt 25% van de omzet via die folder gerealiseerd.
“De efficiëntie van papieren folders is het honderdvoud van digitale folders. Maar het wordt wel een dure aangelegenheid. We moeten meer en meer de digitale toer opgaan”, zegt Van Osta..

Een kwarteeuw later staat Van Osta aan het hoofd van een winstgevende en groeiende groep van 150 winkels en 650 miljoen euro omzet. De ambitie is over drie jaar het drievoud van die omzet te evenaren.

Marktleiderschap is een uitdaging, maar geen ambitie op zich

Hubo kent een sterke expansie. Erwin Van Osta: “In vergelijking met Action dat 100 winkels per jaar opent, is Hubo klein bier. Maar we doen wel het dubbel aantal vestigingen van alle DIY collega’s samen en halen het 50-voud van de gerealiseerde omzet ten tijde van de overname. Maand na maand winnen we marktaandeel op onze concurrenten. Volgens GfK is ons marktaandeel momenteel 33%. En na 25 jaar is 80% van onze leveranciers nog steeds leverancier.”

Consolidator in de sector van de tuincentra

Met de overname van tuinketens Walter Van Gastel in 2014, Intratuin in 2016 en de recente fusie met het Waalse Oh! Green, lijkt Van Osta het succes van Hubo te willen overdoen met tuincentra.
“We zijn al wel met onze bek tegen de muur gelopen”, zegt Van Osta. “Een tuin is een levend product, en vraagt meer passie dan DIY. Als ceo sta je in je denken en handelen voor op je medewerkers. Het is niet evident voor hen om te volgen en snel van petje te wisselen.”

Retail is het DNA van Hubo

60% van de Hubo’s zijn franchisezaken. Voor de eigen winkels is het niet eenvoudig om geschikte winkelverantwoordelijken te vinden. “Als ik morgen 20 goede retailers vind, neem ik ze allemaal aan”, stelt Van Osta.

Een oplossing voor ‘stuffocation’

Sharing is the new buying. De deeleconomie is aan een opmars bezig. Niet langer bezitten, maar delen.
Sommigen zijn de mening toegedaan dat jongeren niet over de vaardigheden bezitten om te klussen. Maar los daarvan, als je die jongerendoelgroep wil benaderen, moet je andere methoden hanteren. Daarom zoekt Hubo digital natives om een inhaalbeweging te doen op vlak van social media, Pinterest, Instagram etc.
Hubo wil een platform creëren om het ‘delen’ van DIY-materiaal te faciliteren, inclusief herstelgarantie en verzekering.

Deze en andere ontboezemingen deed Erwin Van Osta tijdens zijn wervelende presentatie voor de Etion-leden op 24 oktober in Salons van Edel in Wilrijk.
Hierna enkele sfeerbeelden. © Koen Fasseur – www.fotowf.be voor Etion