Huts verzet zich tegen bouw Saeftinghedok

hutsheFernand Huts, de grote baas van Katoen Natie heeft nog maar eens een flinke stok in het hoenderhok gegooid. In een intervieuw met Gazet van Antwerpen heeft hij ervoor gewaarschuwd dat het Saeftinghedok een “zeer duidelijk negatief eonomisch effect zal hebben.” Hij gaat ervan uit dat de kostprijs van de files verrekend zal worden in de vervoerprijzen waardoor de concurrentiekracht van de ondernemingen helemaal ontwricht zal worden.”

Het Antwerpse havenbestuur gaat ervan uit dat  het nieuw gebouwde Deurganckdok tegen het jaar 2020 helemaal vol zal zitten en dat er dus duidelijk nood is aan een bijkomend dok, het Saeftinghedok. In de komende maanden worden 4 miljoen containers overgebracht van het Delwaidedok (RO) naar het Deurganckdok (LO). Daardoor zal het Deurganckdok volgens het havenbestuur op termijn zijn maximum capaciteit bereikt hebben. Vandaar de optie om via een nieuw dok de verwachte economische groei van de haven op te vangen en er 14 miljoen bijkomende containers te gaan verwerken.

Huts gaat ervan uit dat de verkeersinfrastructuur rond Antwerpen die logistiek met extra containers helemaal niet kan opvangen. We staan nu al helemaal stil, poneert hij. Van die 14 miljoen bijkomende containers gaan er minimaal nog eens 8 miljoen langs de weg. “Die kunnen er onmogelijk bij.”

Bij het transport van die 8 miljoen extra containers komen nog eens alle andere havenbewegingen van agenturen, expeditie enz. Heel wat bedrijven verliezen daardoor hun bereikbaarheid en hun competiviteit. “Het doorrekenen in de vervoerprijzen zal onze concurrentiekracht finaal helemaal ontwrichten.”

Huts voegt er nog aan toe dat het prijskaartje voor extra baggerwerk rond het Saeftinghedok minstens 20 miljoen euro kost. Daar komen nog eens de kosten bij van de infrastructuurwerkzaamheden om het dok te bereiken en de transitkosten van de containers zelf.

“Een duur dok bouwen zonder oplossingen voor mobiliteit en bereikbaarheid heeft dus geen enkele zin”, concludeert Huts.

De ceo van de Katoen Natie haalt ook nog eens de stelling van het Havenbestuur onderuit als zou het Deurganckdok tegen 2020 helemaal vol zitten.  “Zelfs na de geplande verhuis naar het Deurganckdok zal het nieuwe dok nog niet optimaal gebruikt worden.  Wat er nu al gevestigd is werd overigens weggehaald uit Zeebrugge en elders. Men vergeet trouwens de leegte aan het Delwaidedok. Die recent aangekondigde Saudische investering lijkt me zand in de ogen strooien van de burgers.”