seefHet Antwerpse Seefbier heeft goud gewonnen op de internationale bierwedstrijd Global Craft Beer Awards in Berlijn. De jury van de wedstrijd bestaat enkel uit brouwers.

Seefbier is het historische streekbier van Antwerpen. Het was meer dan een eeuw het meest gedronken bier van de stad en zo populair dat de Seefhoek er naar genoemd werd. Het verdween evenwel na de eerste wereldoorlog van de markt. Het recept was bijna een eeuw verloren gewaand tot het toevallig teruggevonden werd en het bier opnieuw gebrouwen werd.

Het initiatief om het Seefbier opnieuw op de markt te brengen ging uit van de Antwerpse Brouw Compagnie (ABC). De stichter van ABC, Johan Van Dyck zette al zijn talent in om het bier opnieuw de reputatie mee te geven die het eerder al had. De consumenten beginnen het Seefbier in dit opzicht geleidelijk te leren kennen. De verkoop komt goed op gang, zeker in Antwerpen.

ABC kon eerder ook al een sasmenwerkingscontract afsluiten met Artisanal Import uit Austin (Texas). Dat bedrijf importeert het Seefbier al een tijdje in Amerika. De contacten met Artisanal Import werden gelegd via Christine Celis, de dochter van wijlen Pierre Celis, de man achter Hoegaarden. Celis had ooit nog zelf een brouwerij in Austin.

Volgens Van Dyck is het Amerikaanse contract voor zijn kleine brouwerij een enorme stap vooruit. ABC brouwt zijn Seefbier ondertussen nog bij Roman in Oudenaarde. Van Dyck droomt van zijn kant wél van een eigen brouwerij in Antwerpen. ABC is nauwelijks twee jaar oud maar lijkt ondertussen op weg naar een groot commercieel succes.

Van Dyck was zelf een hele tijd marketeer bij Duvel Moortgat maar ging vervolgens zijn eigen weg.