Katoen Natie neemt Nederlandse transporteur over

langenDe Antwerpse logistieke groep Katoen Natie neemt het Nederlandse transportbedrijf Langen over. Langen os vanuit het het Limburgse Elsloo actief in transport en opslag van goederen en vloeistoffen. Het bedrijf beschikt over 225 trucks en 450 trailers en werkt veel voor de auto-industrie, de fijnchemie en de petrochemie. Het bedrijf heeft werkplaatsen, garages en spoelhallen in onder meer Nederland, Spanje, Frankrijk en Polen.

De verkoop aan Katoen Natie moet “de continuïteit van de Limburgse familieonderneming” waarborgen. De huidige directie van Langen, de tweede generatie, is de pensioengerechtigde leeftijd reeds gepasseerd: Franz Langen is er al 73, Gerard Langen 68. Daarnaast leeft de sterke behoefte “de schaalverhoudingen van het bedrijf te vergroten om zo beter te kunnen inspelen op marktontwikkelingen in West-Europa.” Door de aansluiting bij Katoen Natie wordt het internationale netwerk sterk vergroot.”

De Limburgse familieonderneming telt 400 werknemers en realiseerde verleden jaar een omzet van 50 miljoen euro. Daar werd een winst op gerealiseerd van 2 miljoen euoro. Het bedrijf runt een opslagplaats in het distributiecentrum van Mitsubishi in Born en beheert magazijnen in het Duitse Tudderen, het Nederlandse Born en Geleen en in Maasmechelen.

Katoen Natie was kennelijk vooral geïnteresseerd in de ligging van Langen nabij het Duitse Ruhr-gebied. Daarnaast heeft Langen een vestiging aan de containerterminal in Born, een grote rivierhaven die steeds meer gebruikers lokt. Door de overname van Langen kan Katoen Natie voor een stuk de mobiliteitsproblematiek in en om Antwerpen omzeilen.

Dit voorjaar verraste Katoen Natie met de aankoop van het afvalverwerkingsbedrijf Indaver. Fernand Huts legde daartoe 450 miljoen euro op tafel.

Tijdens het weekeind werd de topman van Katoen Natie nog de “Gulden Spoor” overhandigd. Dit is een ereteken dat elk jaar door de Vlaamse Gemeenschap uitgereikt wordt aan een Vlaamse ondernemer “voor zijn economische uitstraling.” Huts kreeg het Spoor overhandigd door de Vlaamse minister-president Geert Bourgeois in bijzijn van de Antwerpse burgemeester Bart De Wever. Bij die gelegenheid raakte Huts ook al de wurgende mobiliteitsproblematiek aan en de gevolgen dat een en ander heeft op de logistiek van het Vlaamse bedrijfsleven. Hij had het eveneens over de Wet-Major die werk in de haven exclusief voorbehoudt aan geregistreerde havenarbeiders. Volgens Huts moet het mogelijk zijn om de problematiek op te lossen door in de wet een kleine wijziging in te brengen waarbij gesteld wordt dat “logistiek en e-commerce geen havenarbeid zijn.”