Het logistieke bedrijf Dachser, dat in België o.m. een vestiging heeft in Willebroek, gaat meer inzetten op vervoer per spoor over lange afstanden.

Zo biedt de logistieke dienstverlener een alternatief voor lucht- en zeevracht. Dachser benut daarbij de “Nieuwe Zijderoute” en de “Trans-Siberische Route” om de economische regio’s van China en Europa met elkaar te verbinden. 

“Spoorvervoer is een praktische oplossing wanneer zeevracht te langzaam is en luchtvracht te prijzig´´, zegt Thomas Krüger, Managing Director Air & Sea Logistics EMEA bij Dachser. “Een zending per spoor tussen Azië en Europa duurt bijvoorbeeld 16 tot 22 dagen, per zeevracht duurt dit tussen 28 en 36 dagen. Het spoorvervoer stoot bovendien tot 90 procent minder CO2-uit dan vrachtvervoer via de lucht.  

Gegroepeerd vervoer via de zijderoute

Via een uitgebreid Europees netwerk van ettelijke honderden locaties worden de zendingen vanuit de verschillende Europese landen naar vier centrale railterminals in Duisburg, Hamburg, Warschau en Wenen/ Bratislava gebracht. Van hieruit vertrekken ze voor verder transport. 

De containers worden over 11.000 kilometer vervoerd, hetzij over de ´´Nieuwe Zijderoute´´, die loopt door Wit-Rusland en Rusland, Kazachstan en tenslotte China, hetzij via de Noordelijke Corridor, de “Trans-Siberische route”, via Wit-Rusland en Siberië, vervolgens Mantsjoerije om tenslotte in China aan te komen. Het traject kan ook omgekeerd worden afgelegd, van China naar Europa. 

In de regio Azië-Pacific is Dachser  vertegenwoordigd in elf landen met 49 kantoren. In Shanghai, Shenzhen en Hamburg heeft het bedrijf exclusieve Rail Service Desks ter beschikking van de klanten.