hansjeManna Foods, de sauzenproducent uit Wijnegem zag zijn export de afgelopen drie jaar liefst verdubbelen. Het bedrijf wil dat huzarenstukje in de komende jaren nog eens overdoen. Commercieel directeur Hans Van de Venster hanteert daartoe een eigen marketingmodel dat gebouwd is op 4 C’s. Een van die C’s is effectief “new countries”, nieuwe exportlanden.

Hans Van de Venster is een van de aangekondigde sprekers op het marketingcongres van Made in Antwerpen live. Hij wil er de toehoorders confronteren met de vraag of “de hemelse sauzen van Manna Foods de Duvel achterna gaan?”

Waar het hem om gaat is die vaststelling dat België als exportland vooral bekend staat voor zijn bieren en zijn chocolade. Bedrijven als AB InBev en Callebaut hebben België effectief op de kaart gezet. Vandaar de optie bij Manna Foods om diezelfde weg mee op te gaan en de versterkte inspanningen voor de export als een groeimotor voor het bedrijf te zien. “Wij hebben inderdaad de ambitie om onze export binnen een relatief korte periode opnieuw te gaan verdubbelen. Wij willen met onze sauzen net als Duvel Moortgat een doorbraak realiseren in het buitenland en onze merknaam internationaal uitdragen. Dat moet echt mogelijk zijn. Wij hebben daartoe een eigen marketingmodel ontworpen dat ik eerder al toepaste bij een van mijn vorige werkgevers, Cécémel. Op het congres ga ik daar alvast dieper op in.”

Hans Van de Venster heeft ook met andere merknamen zoals Knorr, Appelsientje en Fristi al een hele reputatie opgebouwd. Sinds hij zeven jaar geleden aangetreden is bij Manna Foods gaat hij verder door op die lijn.

Manna Foods tekende verleden jaar voor een omzet van 25,8 miljoen euro en stelt onder leiding van Sylvie Van den Broeck in Wijnegem en Schoten zo’n 75 mensen tewerk. Het bedrijf geeft op de Belgische markt oa. met zijn bolognaisesaus internationale merken als Miracoli, Bertolli en Barilla het nakijken.

Made in Antwerpen live gaat door op woensdag 3 juni e.k. in The Shop op het Antwerpse Eilandje. Toegang vanaf 13 u. Het aantal inschrijvingen loopt ondertussen hoog op waardoor de organisatoren binnenkort allicht verplicht zullen zijn om geïnteresseerden te weigeren. Het kan ondertussen nog heel even.

Professor Thorsten Strauss van de Antwerp Management School is de key note speaker op het congres. De opeenvolgende sprekers met Hans Van de Venster, Alain Indria (Lombardia), Luc Arnouts (Haven van Antwerpen),  Jorik Rombouts (Rombouts Holding) en Jeroen Van Camp (Coolblue) zullen elk voor zich een aspect van het moderne marketinggebeuren voor zich nemen.