Marc Coucke KMO-persoonlijkheid van het jaar

couckeMarc Coucke van Omega Pharma werd tijdens de negende Nacht van de KMO in Antwerpen uitgeroepen tot de persoonlijkheid van het jaar 2014. De flamboyante apotheker kwam zijn prijs persoonlijk afhalen tijdens een druk bijgewoonde feestavond in de Hilton.

Coucke is hoe dan ook het performante voorbeeld van hoe je het als KMO’er effectief heel ver kunt brengen in de zakenwereld. En daar is het tijdens de Nacht van de KMO nu eenmaal om te doen. “Wij willen de hardwerkende ondernemers in die vele duizenden Vlaamse KMO’s in het zonnetje zetten”, zei voorzitter Freddy Michiels. Daartoe werden verscheidene prijzencategoriën opgezet waarbinnen een professionele jury en het aanwezige publiek stemmen konden uitbrengen op de onderscheiden genomineerden.

Gentenaar Marc Coucke haalde het in zijn categorie in elk geval met vlag en wimpel voor andere genomineerden als Dominique Leroy (Proximus), Marc Saverys (Euronav), Mathias Schoenaerts en Stromae. Coucke bouwde zijn onderneming Omega Pharma uit tot een wereldomvattend concern. Het werd onlangs overgenomen door de Amerikaanse groep Perrigo.

Tijdens zijn bedankingsspeech engageerde Coucke zich voor de horeca. De fiscale jacht op horeca-uitbaters dreigt een hele sector in de vernieling te drijven, honderden bijkomende werklozen te creëren en vooral ook de internationale uitstraling van ons land als culinair Bourgondië kapot te maken, stelde hij. Waarvoor Coucke trouwens massaal applaus kreeg.

Sponsor voor de trofee: de hr business partner Ritmo.

De bekroonden in de andere reeksen:

* The Loop in de categorie Trofee voor het idee van het jaar 2014: The Loop is een innovatief retail technology experience platform waarmee de toekomst van de retailsector bestudeerd wordt. (Sponsor: Atradius).
* De Shop in de categorie Trofee voor het vastgoedproject van het jaar 2014: het unieke geklasseerde gebouw De Shop aan de Rijnkaai in Antwerpen is dankzij een geslaagde renovatie hersteld in zijn oude glorie. (Sponsor: Immobiliën Hugo Ceusters).
* Heyhello in de categorie Trofee voor de starter van het jaar: met het project Antwerp Port Tours brengt het nieuw opgezette bedrijfje de haven van Antwerpen in beeld. Het organiseert daartoe bustrips waarbij de passagiers interactieve tablets meekrijgen. (Sponsor: Gazet van Antwerpen).
* San Marco Village in de categorie Meest belovend bedrijf van het jaar: de village is al vele jaren een begrip in de markt van de feestelijke eventlocaties. (Sponsor: BNP Paribas Fortis).
* PSE-Belgium in de categorie meest belovende exportbedrijf van 2013. PSE-Belgium is het bedrijf achter de organisatie van de Night of the Proms. (Sponsor: World Trade Centers Association).
* De uitspraak van het jaar: meester Quirijnen met zijn stelling “De anticonceptiepil is verkozen tot belangrijke uitvinding. Dankzij de pil zijn er mogelijk minder genieën in ons land.” Sponsor: Vieuwtone).