De Belgische mededingingsautoriteit heeft op 26 april het licht op groen gezet voor de uitbreiding van Mediahuis, uitgever van ‘Made in’, met een aantal media-activiteiten die tot nu toe bij de aandeelhouders Corelio en Concentra zaten.

Deze uitbreiding omvat Media Groep Limburg (MGL), de drukkerijen van Printing Partners, de huis- aan-huisbladengroep Rondom, de regionale tv-zenders, radio Nostalgie (Noord) en de participaties Metro, De Vijver Media, radio Nostalgie (Zuid) en Flanders Classics.

In de nieuwe structuur wordt Mediahuis een groep met ongeveer 2.000 medewerkers en een omzet van meer dan 530 mio euro waarvan een derde wordt gerealiseerd in Nederland. De verschillende nieuwsmerken van Mediahuis zijn goed voor een dagelijkse verkochte oplage van ruim 900.000 kranten en een online bereik van 2 mio unieke digitale nieuwsconsumenten op dagbasis.

Al de merken die deel uitmaken van de nieuwe structuur zullen maximaal de krachten bundelen om sterker te staan in een snel veranderende omgeving. Voorbeelden van deze krachtenbundeling zijn de reeds bestaande samenwerkingen tussen MGL en Mediahuis wat betreft processen, systemen en het uitwisselen van digitale en journalistieke know-how. Ook tussen de nieuwsmerken, de regionale tv-zenders en de huis-aan-huisbladen ziet Mediahuis samenwerkingsmogelijkheden, onder meer op het vlak van regionale berichtgeving, videojournalistiek en impact op de regionale adverteerdersmarkten.

Gert Ysebaert, ceo Mediahuis: “Mediahuis moet een wendbare organisatie blijven. We werken met een slanke en eenvoudige groepsstructuur met korte beslissingslijnen. Tegelijk willen we evolueren naar één groep, waarin alle medewerkers zich betrokken voelen, elkaar kunnen inspireren en op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen, belangrijke realisaties, enz. Door de expansie van Mediahuis vergroten we onze aanwezigheid op de Nederlandse markt en leggen we nog meer het accent op onze multimediale activiteiten. Door de schaalvergroting kunnen we onze digitale ontwikkelingen uitrollen over een breder merkenportfolio en positioneren we ons als een Belgisch-Nederlandse groep die een toonaangevende rol kan spelen in het snel veranderende, internationale medialandschap.”

Begin juni wordt de uitbreiding van Mediahuis juridisch volledig afgerond. Met deze goedkeuring zet Mediahuis een verdere stap op zijn weg naar een multimediaal mediabedrijf in België en Nederland. De groep wil zijn positie straks nog verder versterken met de overname van Telegraaf Media Groep.