Mediahuis en VP Exploitatie wensen krachten te bundelen met TMG

Gert Ysebaert

Gert Ysebaert

Mediahuis, uitgever van onder meer ‘Made in’, en VP Exploitatie, de huidige referentieaandeelhouder met een belang van 41,3% binnen Telegraaf Media Groep (TMG), bevestigen dat zij TMG in augustus 2016 een voorstel hebben gedaan om Mediahuis en TMG te combineren. Doel is te komen tot een toonaangevend multimediabedrijf dat ook op lange termijn succesvol blijft op de Nederlands-Belgische markt.

Mediahuis en VP Exploitatie zien een sterke strategische logica voor deze voorgenomen krachtenbundeling, die de beste waarborg vormt voor een duurzame toekomst van de verschillende nieuwsmerken van TMG. De Telegraaf kan daarin zijn eigen sterke koers varen, net zoals de andere titels dat succesvol doen binnen de Mediahuis-groep.

De verruimde slagkracht is essentieel om succesvol te blijven in een steeds evoluerend medialandschap met tal van nieuwe internationale, digitale spelers. Substantiële investeringen in technologie en innovatie – ook op journalistiek vlak – zijn noodzakelijk om in deze nieuwe context als merken competitief te blijven.

“Met ons voorstel willen wij samen met TMG en haar medewerkers een succesvolle, stabiele combinatie vormen, die een leidende rol kan nemen in een sterk veranderend medialandschap. Wij geloven zeer in de kracht van eigentijdse nieuwsmerken, in welke vorm dan ook, met journalistieke content gemaakt door eigen redacties. Onze winstgevendheid faciliteert de forse investeringen die nodig zijn om een succesvolle multimediastrategie te implementeren. Wij bieden TMG-aandeelhouders de mogelijkheid op een aantrekkelijke premie tegenover de beurskoers”,  stelt Gert Ysebaert, CEO Mediahuis.

Mediahuis en VP Exploitatie hebben de intentie geuit om gezamenlijk een openbaar bod uit te brengen op alle uitstaande aandelen TMG met een indicatieve niet bindende prijs van € 5,25, afhankelijk van due diligence en onder gebruikelijke voorwaarden. Dit is een premie van 51% op de slotkoers van TMG op 13 december 2016. 
TMG en Mediahuis konden altijd terugvallen op een sterk verankerd familiaal aandeelhouderschap met een lange traditie in het uitgeversvak en een uitgesproken langetermijnvisie. Het is de bedoeling om dit stabiele eigenaarschap straks door te trekken in de gecombineerde groep. Daarom zal ook VP Exploitatie bij het slagen van de operatie, aandeelhouder worden van het Nederlands-Belgische Mediahuis.