Mediahuis, waartoe Made in Antwerpen behoort, wist in 2017 niet alleen in de Belgische markt haar positie te versterken maar groeide ook in Nederland uit tot een multimediaal bedrijf met een omzet van 800 mijoen euro en meer dan 3.200 medewerkers. De overname van Telegraaf Media Groep (NL) en de door Corelio en Concentra ingebrachte media-activiteiten zorgden voor een kwantumsprong.

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis: “2017 was een scharnierjaar voor Mediahuis. Onze groep groeide uit tot een solide Belgisch-Nederlandse mediagroep met een sterk portfolio aan waardevolle merken. 2018 kondigt zich aan als een uitdagend jaar waarin het maken van keuzes centraal zal staan. Meer dan ooit zet Mediahuis daarom in op de verdere digitale transformatie van zijn core business, de nieuwsmerken en classifieds.”

Inzetten op verdere digitale transformatie van core business, nieuwsmerken en classifieds

De verkoop van de Belgische Mediahuis-kranten daalde het afgelopen jaar met 3% en liet zich voornamelijk optekenen in losse verkoop. Het aantal abonnementen bleef nagenoeg stabiel met een verdere verschuiving naar digitale abonnementen. Ondanks de druk van een dalende krantenmarkt en gedreven door een sterke digitale propositie wisten zowel De Standaard als NRC (NRC Handelsblad en nrc.next) een stijging in totale verkoop te realiseren met respectievelijk +0,4% en +4,3%.

De classifiedsactiviteiten binnen het resultaat van Mediahuis kennen een toenemend belang. Het rekruteringsplatform Jobat groeide in 2017 zowel in print als online. Binnen de vastgoedmarkt leidt de krachtenbundeling van Hebbes en Zimmo tot één merk: Zimmo. Ook in 2018 zal Mediahuis blijven inzetten op een versnelde groei van zijn classifiedsactiviteiten.

Daarnaast zorgde Mediahuis voor een verbreding van haar activiteiten door een participatie te nemen in Wayne Parker Kent, één van de snelst groeiende digitale contentbedrijven in Nederland. Voor de Belgische markt resulteerde deze strategische samenwerking in een joint-venture.