Op 13 en 14 mei vindt in Antwerp Expo ‘Medina Expo Belgium’ plaats, het vervolg op Muslim Expo dat nu met een nieuwe naam breder, diverser en etnischer gaat.

Medina Expo wil de samenleving in de stad dichter bij elkaar brengen door de etnische verrijking en de diversiteit naar voren te brengen binnen een duurzame samenleving. De beurs richt zich tot gevestigde en groeiende ondernemingen, maatschappelijke organisaties of verenigingen die een scherp oog houden op de toekomst.

Vorig jaar kon de beurs rekenen op 20 partners, 75 exposanten en meer dan 7000 bezoekers. Medina Expo 2017 voorziet 120 standplaatsen op 4000m² en verwacht tussen de 7 000 à 10 000 bezoekers.

“Door gemeenschappelijke interesses aan bod te laten komen – van mode, voeding en toerisme tot verschillende kunsten en culturen – proberen we de kloof tussen moslims en niet-moslims te dichten”, zegt Ramzaddine Zerqane, projectverantwoordelijke van Medina Expo.

Na het succes van Muslim Expo hebben de organisatoren zich laten omringen door het marktonderzoek- en communicatiebureau Tiqah van Rachid Lamrabat, dat mee de nieuwe lange termijn strategie heeft bedacht. Die oefening heeft onder meer geleid tot de naamsverandering. Medina sluit beter aan bij de bezoekersdoelgroep en geeft een bredere kijk op toekomst.

Ramzi Zerqane: “De beurs is een combinatie van B2B en B2C. Marktonderzoek van Tiqah wees uit dat meer en meer Belgische bedrijven aandacht geven aan de etnische markt die in volle groei is. Grote bedrijven als Spadel, Storck/Merci, Manna Sauzen,… namen reeds deel aan onze beurs. B2B omdat bedrijven voeling zoeken met de interesses en noden van de consument. B2C om kennis te maken met nieuwe producten en diensten.”

Naast de vijf bestaande pijlers – Lifestyle, Art & Culture, Business & Social Profit, Social & Community en Halal Bazaar – roept de beurs drie nieuwe corners in het leven: Fashion & Design, Halal Food en Start-Ups.

“In de Halal Food corner willen we de verschillende soorten halal-voeding laten proeven en verschillende cateraars, restauranthouders en iedereen die gewoon met lekker eten bezig is een kans geven om zich bekend te maken aan de bezoekers. Daarnaast is het algemeen geweten dat de etnische markt in volle bloei én modebewust is. Vandaar de Fashion Corner voor tal van ontwerpers en al wie de modewereld in beweging houdt”, zegt Ramzi enthousiast.