Het Zweedse familiebedrijf Anders Hedin Invest neemt de Mercedes garages over van de Antwerpse groep Andries. Het gaat om Eddy Joosen (Kontich), Swinnen (Lier), Euromotors (Berlaar) en Vriesdonk (Brasschaat). In de verkoop zitten ook vier servicecentra en een vestiging voor tweedehandsauto’s.

Luc Andries, zaakvoerder groep Andries: “Onze gedrevenheid en ambitie hebben 20 jaar bijgedragen tot de uitbouw van een sterke rendabele, financiële groep. Op die manier hebben we ons bedrijf klaargestoomd voor integratie binnen een toonaangevende internationale organisatie teneinde meer slagkracht te geven binnen het Europa van morgen.”

Zweedse invasie

De Zweedse groep is actief als autoverkoper, autoverhuurder en verdeler van auto-onderdelen. Anders Hedin nam enkele maanden geleden al zeven Mercedes dealers over in Oost-Vlaanderen en zou plannen hebben om in het Waasland ook een overname te doen.
Anders Hedin heeft 3.300 mensen in dienst, heeft 95 dealerships in Zweden, Noorwegen, Duitsland, Zwitserland en België.
De groep wil dit jaar 89.000 auto’s verkopen van een tiental automerken en was in 2017 goed voor een omzet van bijna anderhalf miljard euro.
Bij groep Andries, dat 100 miljoen euro omzet draaide in 2017, werken 89 mensen. De groepswinst voor belastingen bedraagt 9.720.000 euro.

Dealers willen sterker staan 

De consolidatie in de sector van de autoverkoop bestaat in heel Europa zegde Bernard Lycke voorzitter van de Europese belangenvereniging CECRA, twee jaar geleden al in het blad van de Belgische federatie Traxio: “In sommige landen stelt zich dat scherper dan elders. Bekijken we tegen deze Europese achtergrond de Belgische realiteit, dan hebben we het al snel over een daling tussen de 20 en 25 % tegen 2020”.

België is meer dan gemiddeld gevoelig omdat Belgische autoverkopers en herstellers werken met kleine winstmarges. Bovendien heeft België in verhouding ook meer dealers dan bijvoorbeeld Nederland. Anderzijds is ons land interessant voor buitenlandse overnemers omdat bij ons in verhouding veel auto’s verkocht worden.

Europese regelgeving heeft de verhouding tussen de automerken en de verkopers en herstellers grondig gewijzigd in de voorbije decennia. Vooral de Verordening van 2013 die een aantal beschermende maatregelen voor de dealers wegnam laat zich nu voelen. Daarom organiseren dealers zich meer en meer op Europees niveau om sterker te staan in onderhandelingen met de autoproducenten.