Modebedrijf Andres komt in Franse handen

Isabelle Santens

Isabelle Santens

Het Franse Damartex, de beursgenoteerde groep boven Damart, neemt alle activiteiten over van Andres, de in Destelbergen gevestigde modegroep met retailmerken Xandres, Xandresxline en Hampton Bays.

Damartex sloot het boekjaar 2015-2016 af met een zakencijfer van 717,3 miljoen euro. Het bedrijf telt ongeveer 3 200 medewerkers in Europa. Andres werd in 1968 opgericht, verkoopt via multibrand stores en heeft een vijftiental eigen winkels in België, waaronder in Antwerpen. Het bedrijf boekte over het verlengde boekjaar 2015-2106 (15 maanden) een omzet van 31 miljoen euro en een operationele kasstroom (ebitda) van 0,7 miljoen.

Volgens Isabelle Santens, tot nu toe gedelegeerd bestuurder van Andres, maakt de overname door Damartex een volgende groeifase mogelijk: “Het internationaal karakter van Damartex, hun doorgedreven expertise en kennis in retail en digitale bedrijfsvoering, samen met hun schaal en aankoopkracht zullen Andres, Labels by Andres en de merken Xandres, Xandresxline, Hampton Bays en Andres Corporate Fashion ongetwijfeld vleugels geven voor de toekomst.”

Damartex kiest voor continuïteit en voor een blijvende positionering van de Andres-merken in het hogere middensegment. “Ik ben dan ook uitermate tevreden dat het huidige managementteam, samen met mezelf en de steun van Damartex de huidige strategie verder kunnen ontwikkelen en de toekomst nog beter vorm kunnen geven”, aldus Isabelle Santens.

In een persbericht benadrukt Filiep Blontrock, lid van het uitvoerend comité van Damartex en algemeen directeur van Damart Belux, dat Andres als een autonome entiteit zal functioneren binnen Damartex. Het huidige managementteam kan aanblijven.
Isabelle Santens zou haar opdracht als gedelegeerd bestuurder stoppen, maar in een eerste fase verder de diverse merken leiden.

“De overname van Andres NV en Labels by Andres NV en haar merken illustreert de strategie van Damartex goed. Het zijn sterke, familiale bedrijven met toonaangevende merken in een aantrekkelijke nichemarkt, goed gepositioneerd voor verdere groei”, aldus Blontrock.