Antwerpen – Transportbedrijven hebben weinig of geen zicht op kosten en kostenstructuren. Op vraag van de sector legde VIL in het project Nacatrans (Nacalculatie Transport) een methodiek vast en ontwikkelde het een eenvoudige rekentool die de effectieve rendabiliteit weergeeft op het niveau van de transportopdracht. 

Marc Van den Broeck, ceo van Trafuco, een van de tien projectdeelnemers: “Nacalculatie in transport bevestigt niet alleen het buikgevoel, maar soms nog veel meer zaken die men in eerste instantie onderschat. Denken we hier maar aan de impact van time slots op laad- en losinstallaties en de congestie op de wegen.”

Onderschatte kosten

Het project Nacatrans komt tegemoet aan een dringende nood die leeft bij kleine en middelgrote transportbedrijven die meer zicht wensen op gemaakte kosten. In tegenstelling tot grotere transporteurs beschikken zij minder over de knowhow en middelen om ex post calculatiefunctionaliteiten in de bouwen in hun IT-systemen. Daarom ontwikkelde VIL een laagdrempelige rekentool, die eenvoudig te implementeren, gebruiksvriendelijk en makkelijk te interpreteren is. Een goed inzicht in opbrengsten, kosten en waar die ontstaan, helpt bedrijven om de juiste keuzes te maken.

Van ruwe data tot waardevolle kennis

Positief is de vaststelling dat de meeste transportbedrijven geïnvesteerd hebben in automatisering en over grote hoeveelheden data beschikken. Keerzijde is echter dat deze ruwe data vaak niet geschikt zijn om nacalculatie op te zetten. Bij meer dan de helft van de deelnemende bedrijven waren de activiteiten die de boordcomputer registreert, niet te linken aan de transportopdrachten die worden bijgehouden in het Transport Management Systeem (TMS). Andere vaststelling is dat chauffeurs het vaak niet al te nauw nemen met het correct en tijdig registreren van activiteiten in hun boordcomputer. Dit project is een een wake-up call naar de sector om systemen zodanig in te richten en te gebruiken dat ze data opleveren die bruikbaar zijn voor business intelligence toepassingen, zoals nacalculatie. Bij bedrijven waar de data wel aan de vereisten voldoen, kon het nut en de toegevoegde waarde van de rekentool worden vastgesteld.

“Informatie wordt pas echt waardevol wanneer ze omgezet wordt in kennis die gebruikt kan worden voor bijsturing. Uit de analyse met de rekentool kan bijvoorbeeld blijken dat de diensten die een bedrijf uitvoert voor een bepaalde klant, helemaal niet zo rendabel zijn als gedacht, dat lossen of laden op één specifieke site van een klant steeds hogere kosten genereert dan op andere sites”, zegt VIL-projectleider Peter Lagey.

VIL

VIL is het innovatieplatform voor de logistieke sector en sinds 1 januari 2017 erkend als Speerpuntcluster Logistiek. Als ledenorganisatie helpt VIL Vlaamse bedrijven om innovatieve logistieke projecten te realiseren en zo hun competitiviteit te verhogen en ontvangt hiervoor subsidies van de Vlaamse overheid.