‘Als we ’s nachts geen lege containers kunnen op- of afhalen aan de terminals dan heeft nachtrijden geen zin’. 

Jo Van Moer van het bedrijf Van Moer Logistics is in Gazet Van Antwerpen niet mals voor de regeling waarbij de terminals van het Deurganckdok dag en nacht worden opengehouden. Die regeling is in voege sinds maart van dit jaar. Ook de Liefkenshoektunnel speelde in op die regeling door het hoge vrachtwagentarief ’s nachts te laten vallen. De bedoeling van het plan was uiteraard om door nachtvervoer te stimuleren files overdag te vermijden.

Huidige regeling is slag in het water

Maar de huidige regeling voldoet niet voor de transporteur. ‘Het probleem zit bij de lege containers’ zegt Van Moer. ‘Onze chauffeurs kunnen wel volle containers komen afleveren maar ze kunnen er geen lege oppikken of ze moeten wachten tot de ochtend. Dan heeft de nachtregeling geen zin en is ze gedoemd om te mislukken’. Gazet Van Antwerpen weet dat bij Antwerp Gateway (DP World) de kade voor lege containers ’s nachts nog altijd gesloten blijft. Op andere terminals kunnen er wel lege containers worden opgepikt maar worden er extra kosten aangerekend.

Volgens Van Moer zal de nachtopening nooit lukken als men geen lege containers beschikbaar stelt. Andere haventransporteurs zijn dezelfde mening toegedaan. Van Moer blijft geloven in het nachtelijk rijden maar dan niet volgens het huidig systeem. ‘Ik heb elke nacht vijf tot tien chauffeurs in de haven rondrijden’ zegt Jo Van Moer. ‘Overdag kunnen die misschien vier ritten doen, ’s nachts doen die er nu elk tien’. Maar dan moeten er dringend aanpassingen  gebeuren, anders is de regeling ten dode opgeschreven, vinden de transporteurs.