Om van de nachtopening in de Antwerpse haven een succes te maken moeten alle havenbedrijven meedoen. Dat zeggen een aantal grote logistieke spelers in een open brief. De nachtopening van terminals en andere bedrijven uit de haven is net geen jaar oud. 

Wegens de toegenomen drukte en de aanhoudende fileproblemen overdag is een jaar geleden ingezet op  nachtopening. Daarbij kunnen terminals ook ’s nachts de deuren openen voor het laden en lossen van goederen. Op die manier verschuift de drukte op de weg overdag deels naar de nacht. Voorlopig doen veelal terminals en containerdepots aan het Deurganckdok mee.

De brief gaat uit van de bedrijven Transport Joosen, Van Moer Logistics, Katoen Natie en Tabaknatie en is zaterdag gepubliceerd in Gazet Van Antwerpen.  “Om  gestructureerd met nachtvervoer te kunnen werken moeten alle grote Antwerpse containerterminals deze mogelijkheid aanbieden”,  zeggen ze. De brief is gericht aan terminals en depots zonder nachtopening, alsook aan het Havenbedrijf en transportfederaties.

“Nu is er een oproep voor nachtopening op de rechteroever, maar ook de magazijnen en de productiecentra in het hinterland moeten volgen. We kunnen dit maar oplossen als we allemaal in het bad springen”, zegt algemeen directeur Stephan Vanfraechem.