marcel buelensDe luchthaven van Deurne heeft ontegensprekelijk een mooie toekomst. Verscheidene vliegtuigmaatschappijen hebben interesse betoond om vanuit Antwerpen op bestemmingen in Europa te gaan vliegen. Marcel Buelens die nu voor de Franse Egis Group werkt heeft al veel potentiële klanten benaderd. De Egis Group kreeg enkele tijd terug de exploitatie toegekend van de luchthavens van Deurne en Oostende.

Deurne en Oostende hebben het de laatste jaren zeker niet makkelijk gehad. Het aantal vervoerde passagiers en de tonnagecijfers staan al lang onder druk. De Vlaamse overheid had daarom al in 2008 beslist om de exploitatie van de’ twee regionale luchthavens te privatiseren. Op 19 juli van 2D013 is de aanbesteding toegekend aan de Egis Group. De Egis Group is een Frans ingenieursbureau dat zich gespecialiseerd heeft in openbare infrastructuurwerken, milieu, sspoorwegen, waterwerken, energie enz. 6% van de omzet wordt tevens gehaald uit de exploitatie van luchthavens. 6% staat dan voor 900 miljoen euro.

Marcel Buelens werkt sinds kort voor de Egis Group. De man heeft een sterke reputatie in luchtvaartmiddens. Hij werkte eerder voor logistieke bedrijven als DHL, Belgavia, Federal Express, Dachser, Air Hong Kong enz. Hij leidde van 2006 tot 2009 Brussels South Charleeroi Airport en bouwde die maatschappij uit tot een heuse draaischijf voor Ryanair. Hij werkte tot voor kort nog bij de Belgische tak van de luchthavenafhandelaar Swissport.

Buelens schreef als consultant voor Egis mee het businessplan voor de Vlaamse regionale luchthavens uit. Nadat de Franse groep de exploitatie-opdracht effectief binnenhaalde engageerde Buelens zich om het businessplan ook in concrete realisaties om te zetten.

De journalisten van ESPA en hun voorzitter Freddy Michiels kregen in aansluiting op hun algemene vergadering op de luchthaven van Deurne een uiteenzetting van Buelens waarin hij zijn plannen nogmaals ontvouwde. Buelens werd begeleid door luchthavencommandant Wim Verbist die van zijn kant de vordering van de werken bij de ondertunneling van de Krijgsbaan van dichtbij opvolgt.

Marcel Buelens wil Deurne zich specifiek laten toespitsen op zogenaamde nichemarkten. Daaronder bv. de 20.000 diamantairs die vandaag vooral vanuit Zaventem naar alle landen van de wereld vliegen. Buelens wil in dit opzicht in eerste instantie nieuwe vliegverbindingen opnenen tussen Deurne en Genève, ZÜrich en Milaan.

“Antwerpen ligt precies midden in de zogenaamde banaan, de zone die vanaf Liverpool tot het noorden van Italië tot 60% van de Europese toegevoegde waarde realiseert. Daar moeten we ons als regionale luchthavens sterk op toespitsen.” Buelens had het daarbij over potentiële verbindingen met Hamburg, Barcelona, Madrid, MÜnchen enz.

Vlaanderen onderkent volgens Buelens in dit opzicht onvoldoende de economische dynamiek die van een luchthaven kan uitgaan. Volgens hem wordt bv. in en om de luchthaven van München om de 18 dagen een nieuwe onderneming gesettled. “1 job binnen een luchthaven creëert er ook twee buiten de luchthaven.”

De nieuwe topman voor Deurne en Oostende sluit echter de ogen niet. Hij is er zich best van bewust dat de exploitatie van regionale luchthavens heel wat uitdagingen met zich brengt. Zo heeft het Japanse ANA bv. onlangs afgehaakt in Oostende omdat “de fuel er te duur kost.” De ervaring van Egis met nu onderhand de exploitatie van liefst 14 regionale luchthavens met 21 miljoen passagiers opent evenwel vele mogelijkheden.