SBS Media Belgium, de samenwerking tussen Mediahuis en De Vijver Media, plant om dit najaar vanuit Antwerpen de uitzendingen te starten op FM van een nieuwe Vlaamse radio voor actieve stedelingen: NRJ (spreek uit: ‘energy’).

Tom Klerkx, die zowel de Vlaamse radio Nostalgie aanstuurt als de nieuwe radio NRJ: “Op vrijdag 25 mei organiseren wij in Antwerpen een talentendag voor jonge Vlaamse radiomakers: we geven nieuw talent meteen de kans om dit nieuwe radiostation samen creatief verder uit te bouwen. De oproep wordt binnenkort gelanceerd.”

Hit music only

NRJ richt zich op actieve luisteraars (doelgroep 14-44) en focust op hun leven en populaire muziek in de Vlaamse steden. De nieuwe radio is na de zomer via FM, online en via de kabel te beluisteren. In de toekomst zal dit ook via DAB+ mogelijk zijn.

Via kernsteden in Oost-Vlaanderen (Gent/Lokeren/Aalst/Sint-Niklaas), in Antwerpen (Antwerpen/Mechelen), in Vlaams-Brabant (Brussel/Leuven/Vilvoorde), in Limburg (Hasselt/Genk) en in West-Vlaanderen (Oostende/Brugge/Roeselare/Kortrijk) heeft NRJ een theoretisch FM-bereik van 65% van de Vlaamse bevolking.

In Vlaanderen is NRJ te ontvangen via het kleinste FM-frequentiepakket, daarom kiest de nieuwe Vlaamse radio er bewust voor om de krachten te kunnen bundelen binnen het grootste internationale radio-netwerk: NRJ is actief in meer dan 15 landen zoals Zweden, Duitsland, Frankrijk en Rusland.

Aandeelhoudersstructuur

Twee Vlaamse media-groepen vormen de integrale aandeelhoudersstructuur van NRJ Vlaanderen: 50 % Mediahuis (oa De Standaard/Het Nieuwsblad) en 50 % De Vijver Media (o.a. SBS Media Belgium, Woestijnvis en SBS Belgium met de tv-zenders VIER, VIJF en ZES). Via Mediahuis is er een rechtstreekse link en wordt er ook operationeel samengewerkt met de landelijke Mediahuis-radio Nostalgie. 
SBS Media Belgium koestert nog steeds de ambitie om naast NRJ ook een landelijke radio op te kunnen starten.
Meer informatie over het NRJ-zendschema en de commerciële regie in Vlaanderen volgt de komende maanden.