treinSpoorvervoerder NMBS Logistics heeft voor het eerst een positief operationeel resultaat neergezet. In de eerste zes maanden van het jaar werd 5,2 miljoen euro verdiend. Meteen een eerste opsteker voor de nieuwe topman van het spoorwegbedrijf, Frank Van Massenhove.

De NMBS Logistics heeft verscheidene jaren naeen een bloedrood verhaal geschreven. De opvolger van B-Cargo die alle vrachtactiviteiten van de NMBS-groep toegeschoven kreeg leed al die tijd onder hoge kosten. In die mate dat de verliescijfers elk jaar torenhoog opliepen.

Sinds begonnen werd met de herstructurering van het bedrijf zijn ondertussen al voor miljeoenen euro’s aan structurele kosten weggesneden. Zo werd vooral geprobeerd om he eigen personeel en het materieel op een meer efficiënte manier in te schakelen. Daarbij ging het dan vooral om de afbouw van de overheadkosten, het beter beheer van de locomotieven en de wagons en de verhoogde inzet van de eigen treinbestuurders.

Die inspanningen blijken nu eindelijk resultaten af te werpen. In die mate dat ze zelfs een nettowinst gerealiseerd werd van 6 miljoen euro. Dit cijfer is evenwel voor een groot stuk vertekend door de verkoop van de belangen die NMBS Logistics nog had in de binnenvaartsector.

NMBS Logistics heeft de kosten evenwel globaal met 27 miljoen euro afgebouwd. Omdat bij bepaalde grote klanten ook opmerkelijke prijsverhogingen konden afgedwongen worden is de balans geleidelijk aan in evenwicht gekomen.

Ondertussen worden op de achtergrond voorzichtige gesprekken opgezet met DB Schenker, de logistieke dochter van de Deutsche Bahn. Afgetast wordt of de Belgische ondernemer eventueel in de groep zou kunnen ingepast worden. De term “overname” wordt daarbij opvallend vermeden.

Het dispuut om de overheidssubsidies voor het gespreid intermodaal vervoer blijkt de gesprekken evenwel te doorkruisen. De federale regering heeft de subsidies enkele tijd terug geschrapt. Waarop de NMBS ermee dreigde om het intermodaal cargostation Antwerpen Noord te sluiten. Met alle gevolgen vandien voor de haveninfrastructuur. 1 november is daarbij als ultimatum vooropgezet.