Ondernemerschap zit dochters van bekende ondernemers in het bloed

Audrey Joris en Alicia Meus

Audrey Joris en Alicia Meus

Audrey Joris, dochter van VBO-voorzitter Michèle Sioen, en Alicia Meus, dochter van Jean-Paul Meus die CEO is van het decoratiebedrijf Goodwill in Kontich en drijvende kracht achter het initiatief ’10 minutes a day’, hebben samen een modelabel gelanceerd. Het merk draagt de voornaam van beide starters AliciaAudrey.

De eerste collectie bestaat uit dubbelzijdige damesjassen in vier kleurcombinaties, voor alle seizoenen en alle leeftijden. De jassen bevatten voor zestig procent kasjmier en worden vervaardigd in een kleinschalig naaiatelier in Azië. De gemiddelde verkoopprijs bedraagt 650 euro. De eerste collectie – zo’n honderd jassen – is inmiddels bijna uitverkocht. Twee modeboetieks, Sketch in Knokke-Heist en Princess Renaissance in Antwerpen, geloven in de jonge dames. Alicia en Audrey hebben de intentie om het aantal distributiepunten uit te breiden. Multimerken boetiek Sprezzatura in Gent komt er al zeker bij en met enkele andere boetieks lopen de gesprekken nog.

AliciaAudrey wil ook een eigen verkoopkanaal via internet opzetten. Alicia grijpt dit als case in het kader van haar opleiding aan United Business Institutes Brussels waar ze voor het vak Entrepreneurship een business plan online marketing moet uitwerken.
Op collectieniveau plant AliciaAudrey in 2017 ook een blazer model aan de collectie mantels toe te voegen, een suggestie van mama Michèle Sioen. De plannen liggen op tafel voor een mannen collectie waarvan de eerste herenmantel zich begin 2017 aankondigt.

“De idee van onze start-up is in Azië ontstaan”, zegt Alicia. “Audrey en ik zaten daar beiden op summer school in 2015; Audrey in Seoul en ik in Shanghai. We hebben geen modeopleiding gevolgd, en zoeken zelf onze weg in de mode industrie en het ondernemerschap. Ons doel is om onze verbeelding te kunnen verwezenlijken. We kregen veel goede raad van onze ouders, maar het startkapitaal hebben we van thuis uit niet meegekregen. Voor de  eerste fase spraken we onze spaarcenten aan.”

Het businessplan is de eindverhandeling van Audrey die in haar laatste Master jaar handelswetenschappen aan de KU Leuven, Campus Brussel studeert.
Alicia en Audrey werken zonder personeel en doen zoveel mogelijk zelf om alle aspecten onder de knie te krijgen. “Voor de creatie van onze eerste mantel hebben we zelf een prototype ontwikkeld en geïmporteerd in Europa. We hadden het geluk dat Audrey net stage in een modeagentuur in Parijs had gelopen wat ons de mogelijkheid gaf om feedback te vragen aan mensen uit de modewereld”, zegt Alicia.