Antwerps design op Triënnale voor Vormgeving

hodHands on Design, het thema van de 8ste Triënnale voor Vormgeving, brengt makers, designers en bedrijven samen om nieuwe producten te creëren die de meerwaarde en de gevoelswaarde van dat gewaardeerde handwerk in zich hebben. Waartoe de chemie tussen designer/maker en bedrijven leidt, is te zien in  het Design Museum Gent.
Hands on Design is een beleidsproject van de Vlaamse minister van Economie. Daarom is er naast het creatieve en technische aspect ook een economisch perspectief. Om die reden werd er naast het Design Museum nog een beroep gedaan op twee andere partners, UNIZO en Fedustria.

Johan Valcke, curator van de tentoonstelling, zocht twee jaar lang naar gloednieuwe gebruiksvoorwerpen van jonge wolven, gevestigde ontwerpstudio’s en Vlaamse bedrijven. Hands on Design brengt een 80-tal tastbare objecten met een duidelijke maker en een helder verhaal naar voren en toont bij een aantal de verschillende fasen in het maakproces.

Enkele designers uit de Antwerpse regio werden door de curator geselecteerd of aangezocht om met een bedrijf, al of niet uit de regio, een ontwerp te ontwikkelen voor de Triënnale. We pikken er twee uit.

stefan schöning van het gelijknamig bureau voor industrieel design in Antwerpen dat in 1994 werd opgericht, ontwikkelde een project met sterrenrestaurant Hertog Jan*** in Zedelgem:  stoel en fijne accessoires (borden en schort). stefan werkte met eerlijke, ambachtelijke materialen net zoals chef Gert De Mangeleer dit met ingrediënten in zijn recepten doet. Voor de stoel sprak stefan fabrikant Indera in Dilsen-Stokkem aan. Het idee voor het project met Hertog Jan*** werd hem aangereikt door Paul Van Gerven van De Compagnie in Bornem dat instaat voor de distributie van de stoelen.
stefan.schöning.studio heeft in het Design Museum ook een co-creatie met de jonge textielontwerpster Charlotte Vandenborre: het Hemels Bed. Dit is een ‘fuse’ project van beddenfabrikant Kreamat in Bilzen en textielbedrijf Bekaert-Deslee Textiles in Waregem.

Het meubelbedrijf Royal Botania uit Nijlen had al eerder samengewerkt met de jonge designer Mathias De Ferm uit Merksem, voor wie materiaalkennis en technische bagage essentieel zijn bij de ontwikkeling van maakbare, functionele producten. Voor de Triënnale werd dit Helix, een verlengbare tafel.