Panalpina heeft op 500 m van het nieuwe Havenhuis een concept uitgewerkt waarbij het zijn GDP gecertificeerd ‘Pharma Center’ in Antwerpen aanbiedt als ​​consolidatie hub om farmaceutische bedrijven te helpen bij het optimaliseren van hun logistiek.

Luchtvracht is binnen de farmaceutische industrie bekend als de meest efficiënte en snelste manier voor het verzenden van hoogwaardige goederen. Een verschuiving naar zeevracht is al jaren een discussiepunt, maar door de huidige druk op kosten en de bezorgdheid over toenemende veiligheidsuitdagingen zijn farmaceutische bedrijven nu meer geneigd hun toevlucht tot zeevracht te nemen. Begin 2015 zijn sommige farmabedrijven al begonnen met het omzetten van ladingen van vaccins en biologics van luchtvracht naar zeecontainers.

“Farmabedrijven stellen vragen zoals: waarom één reefer container (voor temperatuurgevoelige goederen) over de oceaan sturen met enkel 15 palletten terwijl een ander farmabedrijf er tien te verzenden heeft? Waarom niet samen consolideren? Omdat vandaag een modal shift op een iets grotere schaal aan de orde is, wil Panalpina in de voorhoede van dat proces zitten”, zegt Bruno Jacques, ceo Panalpina.

Daarom heeft Panalpina ervoor gekozen om Europa en Latijns-Amerika met elkaar te verbinden. Vanuit Antwerpen verzendt het een consolidatie-container naar Panama dat als centraal platform voor verdere distributie in Midden- en Latijns-Amerika wordt gebruikt.

De GDP vergunning (Good Distribution Practice regelgeving waaraan importeurs en distributeurs van geneesmiddelen zich moeten houden) voor het Panalpina Pharma Center zal door het FAGG (Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten) naar verwachting worden afgeleverd begin van het tweede kwartaal 2017.
De + 15°C tot + 25°C temperatuur gecontroleerde zone bestaat uit 4 laadkaaien en is 1356 m2 groot.
De + 2°C tot + 8°C temperatuur gecontroleerde zone bestaat uit 1 laadkaai en is 207 m2 groot.

“De huidige totale temperatuur gecontroleerde zone van ons Pharma Center is 1563 m2 en biedt naast de klassieke cross-dock, consolidatie activiteiten en opslag ook mogelijkheden voor recall (terugroepen), delay (vertraging) en goederen in quarantaine. We hebben echter genoeg opties voor verdere uitbreiding dank zij een perfect partnership met Van Wellen Project Management. In totaal is er nog ca 10 000 m2 beschikbaar voor uitbreiding”, voegt ceo Jacques eraan toe.