Na intens overleg en lobbywerk tussen Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, zes industriële havenbedrijven, Pendelbus Haven, Havenbedrijf Antwerpen, AWV en Elia zal vanaf 1 september een busdienst tussen het nieuwe parkeerterrein complex Lillo en de zes bedrijven aan de Scheldelaan pendelaars van en naar het werk brengen.

Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder van Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland: “Sinds de start van de werken aan de Scheldelaan half maart en vervolgens de werken aan de R2 tussen de Liefkenshoektunnel en de Tijsmanstunnel, is de filedruk op de pendelaars richting de haven- en industriële bedrijven op rechteroever onhoudbaar toegenomen. Daarom schakelden we onze bereikbaarheidsmanager in die de verschillende partijen aan tafel bracht om samen aan een oplossing te werken”.

Pendelbussensysteem

Die oplossing bestaat in het opzetten van een pendelbussensysteem. “Deze bussen zullen ongeveer elk kwartier vertrekken en aankomen tussen 6.30 uur en 8.00 uur en tussen 16.00 uur en 18.00 uur. De bus pendelt tussen de bedrijven aan de Scheldelaan en een nieuw aangelegde pendelparking ter hoogte van complex Lillo. Zowel wegbeheerder Agentschap voor Wegen en Verkeer (AWV) als opdrachtgever van de werken Elia maken het op onze vraag mogelijk om bussen vrije doorgang te verlenen, daar waar dit voor auto’s en vrachtwagens niet kan”, stelt Luc Luwel. Op verzoek van de bedrijven legt AWV een dubbele richtingsbusbaan aan tussen het complex Lillo en het Havencentrum. Van het Havencentrum tot aan de Berendrecht- en Zandvlietsluis zorgen Elia en AWV voor een tijdelijke rijstrook die op bepaalde dagdelen voor collectief busvervoer kan worden gebruikt.

Pendelparking

Het Havenbedrijf stelde het terrein ter hoogte van complex Lillo ter beschikking dat door AWV wordt ingericht als pendelparking. De aanleg gebeurt in twee fasen. Het tweede deel komt er pas als de ruimte onvoldoende blijkt. “Het Agentschap voor Wegen en Verkeer heeft ons verzekerd dat een groot gedeelte aangelegd zal zijn tegen 1 september en dat er ruim 200 voertuigen kunnen parkeren. Mocht het gedeelte onvoldoende groot zijn, gaan we erop aandringen de parking zo snel mogelijk op volle capaciteit aan te leggen zodat zo veel mogelijk pendelaars de wagen buiten de werfzone kunnen achterlaten om gebruik te maken van de pendelbussen”, besluit Luc Luwel.
De Pendelbus Haven zal worden ingezet om het transport te verzekeren en rijdt enkel op weekdagen.

Door samenwerking een gemeenschappelijke oplossing aanreiken

De betrokken bedrijven staan in voor de financiering van de pendel: Gunvor Petroleum, Ineos, Inovyn, Monsanto, Oiltanking en Vesta Terminal. Het akkoord tussen alle partijen is een mooi voorbeeld van samen een gemeenschappelijk probleem aanpakken.