Antwerpen – Zowat een jaar geleden lanceerden drie Antwerpse ondernemers QIQO, een warme energiedrank als alternatief voor koffie. Nu halen ze 300.000 euro op via crowdfunding en privé-investeerders om hun groeiplannen te financieren.

Amaury Timmermans, co-founder en ceo van QIQO: “In een tijd van grote stress en burn-outs wil QIQO mensen positieve energie geven en lange, vermoeiende werkdagen opfleuren.”

Goede voornemens voor 2018

Vorig jaar introduceerde ‘Made in Antwerpen’ QIQO, de startup achter de energiedrank in poedervorm met stimulerende ingrediënten guarana en mate uit Zuid-Amerika. Deze alternatieve drank voor koffie en thee is 100% natuurlijk, bevat geen suiker en is dus ideaal om aan je lijstje met goede voornemens voor 2018 toe te voegen.

QIQO, dat deel uitmaakt van accelerator Start it @KBC, werd in december 2016 opgericht door jeugdvrienden Amaury Timmermans, Kris De Corte en Maxime Bossuyt. Ze misten tijdens hun studies en later op de werkvloer een gezond alternatief voor koffie en ontwikkelden QIQO. Gemengd met heet water geeft de warme energiedrank dezelfde boost als een kop koffie. Alleen komt die boost op een duurzamere manier vrij waardoor je een crash achteraf vermijdt. 

Het energiedrankje is sinds een jaar online te koop en een succes. “Zonder één euro marketing hebben we intussen 18.000 QIQO-porties verkocht, enkel via mond-aan-mond-reclame. En nog belangrijker: 40% van de mensen die QIQO voor het eerst proberen, kopen het opnieuw. Een hoger percentage dan wat door de industrie wordt beschouwd als een succesvol nieuw product”, stelt Amaury Timmermans.

Crowdfunding en privé-investeerders om QIQO in bedrijven te introduceren

QIQO haalde in totaal 300.000 euro op: 145.000 euro via het Belgische crowdfunding platform MyMicroInvest en 155.000 euro via privé-investeerders. “De 45% tax shelter maatregel van de overheid die investeringen in start-ups stimuleert, heeft ons zeker geholpen om het bedrag snel bij elkaar te krijgen”, vertelt Kris De Corte, co-founder van QIQO.

Grote ambities

Nu is het tijd voor de volgende stap. Met het opgehaalde kapitaal wil QIQO verder groeien via een duaal zakenmodel. QIQO is voor consumenten online te koop, maar het grootste potentieel ligt op de werkvloer. “In bedrijven wordt veel koffie gedronken. QIQO biedt een gezond alternatief met een frisse, nieuwe smaak dat minder op de maag ligt.” De oprichters hebben al een akkoord met drie distributeurs die het energiedrankje in bedrijven zullen verdelen. 
Op termijn wil QIQO een internationaal merk neerzetten. Amaury Timmermans: “Wij willen een nieuw aanbod creëren in de warme dranken categorie en bewijzen dat je vanuit België ook een groot consumentenmerk kan lanceren. Als Red Bull vanuit Oostenrijk groot kon worden, waarom QIQO dan niet vanuit België?”