sanitairwinkel-beWaar de brede bouwsector het vandaag moeilijk heeft, klinkt er bij Sanitairwinkel.be een heel ander geluid: forse groei. Het bedrijf is amper drie jaar oud en zag in die tijd zijn omzet van bijna €200.000 in 2010 stijgen tot bijna €1.4 miljoen in 2012. (+86%).

Verantwoordelijke voor België Bob Stevens voert als verklaring voor het succes het innovatieve zakenmodel van sanitairwinkel.be aan.

Het bedrijf onderscheidt zich van andere marktspelers door voluit voor online te gaan. De initiatiefnemers realiseerden zich dat de deze generatie huizenkopers zich online oriënteert en on- of offline koopt. Dus probeert het bedrijf het beste van twee werelden samen te brengen in een omnichannel strategie van een website, aangevuld met een fysieke toonzaal. De laatste geeft kopers het broodnodige vertrouwen, de eerste het overzicht, het gebruiksgemak en de scherpe en transparante netto prijzen.

Daarnaast werd de online vindbaarheid geoptimaliseerd en zijn ook alle marketinginspanningen op online gericht.

Nog een verschilpunt met de traditionele, vaak regionaal georiënteerde, retailstructuur in sanitair is dat sanitairwinkel.be meteen kiest voor een landelijke aanpak en meerdere (concurrerende) leveranciers aanbiedt.

Een goed zakenmodel bestaat uit drie : datgene wat je onderscheidt, een manier om daarmee inkomsten te genereren en een slimme praktische organisatie zodat er ook nog marge blijft.

Van dat laatste heeft Sanitairwinkel.be een kerncompetentie gemaakt. “We doen alles zelf en zijn sterk in automatisering”, zegt Bob Stevens. “Ons backoffice systeem is zelf gebouwd en geeft ons controle op leveringen, service, voorraad, administratie, inkoop, enz. Het voorraadbeheer is live gekoppeld met de website. Dat we alles zelf doen geeft ons een ongekend voordeel: we kunnen zelf veel testen, wat goed werkt houden we, wat niet werkt kunnen we meteen verbeteren. De concepten online en automatisering zijn door en door verweven in bedrijf, processen en onze mentaliteit.”

In Nederland bestaat sanitairwinkel.nl al sinds 2007. In België, waar het team nu 3 medewerkers telt, ligt de focus op service en verkoop. Omdat dit staat of valt met de persoonlijkheid van de mensen werd er een jonge, informele cultuur gecreëerd. België profiteert daarbij optimaal van de synergie met Nederland, waar alle IT en backoffice gecentraliseerd is.

Volgende halte in dit succesverhaal wordt het Franstalige landsgedeelte.