blommaertBlommaert Aluminium mag 105 afdeksystemen in aluminium bouwen voor de binnenscheepvaart op de Braziliaanse Amazone. Daarmee haalt het bedrijf uit Wijnegem een indrukwekkend mooi contract binnen. “We vullen er één jaar omzet mee,” zegt gedelegeerd bestuurder Tom Blommaert.

Het zijn moeilijke jaren geweest voor het familiebedrijf Blommaert Aluminium. De producent van toeleveringsmateriaal voor de binnenscheepvaart leed al die tijd mee onder de problemen van de schippers. De vrachttarieven zaten op een bepaald moment zo laag dat vele tientallen onder hen in de problemen kwamen. Ze kregen nog nauwelijks leningen van de banken. Heel wat schippers legden hun boot definitief aan de ketting. Blommaert Aluminium weet er onderhand alles van.

Ook bij Blommaert Aluminium was het daarom alle hens aan dek. De onderneming diende naar alternatieve markten uit te kijken. Zeker ook omdat het doorgaans twee jaar duurt vooraleer een bestelling voor een afdeksysteem op een binnenschip afgerond kan worden. Blommaert ging dan bv. afdeksystemen maken voor projecten op land. Of aluminiumonderdelen voor podia op festivals.

Blommaert Aluminium is destijds in 1978 opgezet door vader, Philippe Blommaert. Binnenschepen werden toen nog afgedekt door houden panelen. Vader Blommaert zag in aluminium een mooi alternatief. Vooral ook omdat hij maatwerk kon bieden. Elk binnenschip is immers anders. Door zich telkens af te stellen op andere verhoudingen en maten groeide Blommaert Aluminium heel snel door. Zoon Tom nam de leiding over het bedrijf over in het jaar 2000

Uiteraard was ook diversificatie naar het buitenland in de crisis een aangewezen weg. Op een bepaald moment is Tom Blommaert in contact gekomen met een Braziliaans bedrijf dat binnenschepen bouwt voor de eigen markt. De architect en de onderneming spitsen zich vooral toe op de groeiende kweek van soja langs de Amazone. De binnenschepen die de soja vervoeren werden tot nog toe afgedekt met gewone zeilen. Het afdekken met een zeil is niet enkel en alleen tijdrovend, het blijkt ook niet goed voor de kwaliteit van de vervoerde producten. Waarom dus geen afdeksystemen in aluminium?

Blommaert Aluminium mocht in eerste instantie een prototype leveren. Daar was de klant heel enthousiast over. Het systeem werkte perfect. Vandaar de bestelling van ineens 65 systemen, een order dat onlangs nog verhoogd werd tot 105 systemen.

Voor Blommaert Aluminium een uitstekende zaak. De Braziliaanse bestelling betekent immers ineens één jaar werk voor alle 40 arbeiders en de 10 bedienden in Wijnegem.

Ondertussen heeft het private equity bedrijf Buysse & Partners een participatie van 50% genomen in Blommaert Aluminium. De holding heeft de verankering van het bedrijf uit Wijnegem in Brazilië versterkt door de Braziliaanse architect een agentuurcontract voor het land aan te bieden. Het lijkt er overigens op alsof op termijn een eigen vestiging in Brazilië een mogelijkheid kan worden. “We moeten de huidige bestelling in Wijnegem afwerken maar de markt voor Zuid-Amerika is onvoorstelbaar groot.”

De markt voor Zuid-Amerika is onvoorstelbaar groot

“Wij maken overigens niet alleen maar afdeksystemen,” zegt Tom Blommaert nog. “Wij bouwen tevens radarmasten en stuurhuistrappen voor de binnenschepen. Ons productiepotentieel voor de maritieme sector gaat evenwel altijd uit van duurzaamheid. Wij garanderen onze klanten overigens een snelle service en de levering van onderdelen uit stock.”

Blommaert Aluminium tekende in 2012 voor een omzet van zo’n 8,5 miljoen euro.