de deckerHet vervoer via shortsea shipping van een complete ontginningsfabriek voor mineralen vanuit Antwerpen naar het Russische Sint Petersburg heeft flink wat voeten in de aarde gehad. De fabriek bestond uit 25 x 4O’containers en 97 indrukwekkend losse stukken. De puzzel kwam met 53 vrachtwgens uit oa. Tsjechië en Italië. Schepen uit de Verenigde Staten en Brazilië voerden andere onderdelen aan. De zwaarste stukken wogen tot 40 ton.

Het transport van de complete fabriek naar Sint Petersburg gebeurde met een coaster, de m/s Constance die het traject in zes dagen aflegde. Bij Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen wordt de hele operatie gezien als een schoolvoorbeeld van wat shortsea shipping kan betekenen. Europa zet voluit in op de zogenaamde “motorways of the sea.” Het dicht tegen de kustlijn aanvaren met coasters biedt grote commerciële voordelen. Willy De Decker, de verantwoordelijke voor Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen heeft laten becijferen dat het shortsea-verkeer in de Vlaamse havens in dit opzicht in de voorbije 15 jaat met liefst 52% gestegen is. Het ging van 88 miljoen ton naar 135 miljoen ton. Zelfs na het zware crisisjaar 2009 toen een tussentijdse dip werd geconstateerd herstelde shortsea zich behoorlijk snel.

De hele operatie met de onderdelen voor de ontginningsfabriek werd mee op touw gezet door de Britse onderneming Bravo Logistics. Die schakelde het bedrijf International Nautical Services (INS) in Antwerpen in als marine en cargo surveyor. De vertegenwoordigers van INS dienden de aanvoer van de onderdelen in Antwerpen te controleren.

Zowel voor de verlader als voor de ontvanger is het belangrijk dat de goederen bij aanlevering op de kaai grondig geïnspecteerd worden: door een cargo surveyor aan te stellen kunnen eventuele problemen (schade, ontbrekende stukken) al gerapporteerd worden en kunnen nog acties ondernomen worden. Dit heeft uiteraard effect op het aantal (schade) claims.

Het totale project had een gewicht van 1037 ton, waaronder 25 x 40′ containers. Bij deze laatsten werden ook een aantal open top containers ingezet voor de project lading die omwille van de hoogte (“oversized”) of de manier van belading niet in de gewone “dry” box kon. De zwaarste projectonderdelen waren tot 40 ton zwaar, lengtes bereikten 10 meter.

De cargo surveyor controleert niet alleen de aanlevering op kaai en de staat van de goederen daar. Hij volgt ook de belading in het schip en het vastzetten (“lashing & securing”) van de projectlading. Ook daar is zijn rol eventuele schadeclaims zo veel mogelijk te voorkomen.

De vlotte afhandeling van het hele gebeuren is alvast een aanmoediging voor al wie het shortsea shipping promoot. Willy De Decker put er alvast de zekerheid uit dat transporten via de motorways of the sea de wind in de zeilen hebben.