Antwerpen – Net voor de kerstvakantie blikte het Antwerpse Snackbytes samen met een mooie plejade van klanten, prospecten en ‘vrienden van het huis’ terug op een succesvol 2017. Heuglijk nieuws: t.o.v. 2016 verdubbelt het agentschap dat digitale content produceert zijn omzet en groeit voorbij het miljoen euro. En in 2018 voorziet Snackbytes 5 tot 10 nieuwe aanwervingen om de groei te bestendigen. 

Sam Berteloot, ceo van Snackbytes: “We helpen onze klanten op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier content te brengen voor zowel retentie als acquisitie van hun klanten.”

Vliegende start

Snackbytes werd in maart 2015 opgericht door vier ondernemers: Steven Van Belleghem en Peter Hinssen, beiden digitale ondernemers, opinieleiders en auteurs, WAVE ceo Kurt Tuypens en Sam Berteloot, managing partner bij WAVE en ceo van Snackbytes. Het bedrijf kwam tot ontplooiing binnen start-up incubator Start it @KBC.

Aan de hand van videoproducties, blogs, infographics, animaties,… positioneert Snackbytes merken via sociale media of de eigen digitale platformen. 
Het team telt intussen 20 medewerkers. In de klantenportefeuille vinden we o.m. Quick-Step, Torfs, Biocartis, Dewaele vastgoed, Greenyard Foods, Telenet,…
Het afgelopen jaar kwamen er nog klinkende namen bij zoals MediaMarkt, Alcon en Balta, en ook enkele minder ‘gekende’ maar daarom niet minder mooie bedrijven zoals Haystack, Deltaworx en Ferranti.

Efficiënte en kwaliteitsvolle online content 

Zowel grote als kleinere bedrijven willen gebruik maken van digitale media om hun verhaal te vertellen. “Content marketing vraagt een grote inspanning van bedrijven want je moet op wekelijkse en soms op dagelijkse basis kleine stukjes ‘snackable’ content delen met de markt. Het is op die behoefte dat Snackbytes inspeelt,” zegt Sam Berteloot.

Snackbytes vergastte zijn genodigden op keynotes van Hinssen en Van Belleghem waaruit we enkele opvallende excerpten halen.
Terwijl India ruim 250 miljoen geregistreerde mobiele betalers telt, missen we hier in Europa compleet de boot. Nu focust Europa op de nieuwe GDPR (General Data Protection Regulation) die op 25 mei in voege treedt. Deze Europese regelgeving vervangt de huidige nationale privacywetgeving en heeft als doel de gegevens van Europese burgers beter te beschermen.

“GDPR is een van de domste dingen waartoe de EU heeft besloten. We spreken over GDPR en servers ‘in the cloud’, onbegrensd, en dat gaat dus verder dan de EU. Het doet me terugdenken aan de heisa rond cookies. Wat was daar allemaal niet om te doen… Nu accepteert iedereen cookies quasi blindelings als zo’n schermpje oppopt”, zegt Hinssen. 

Kortzichtigheid van bedrijven

Hinssen confronteerde zijn publiek met een doordenkertje: hoeveel tijd besteed je vandaag als bedrijfsleider aan morgen? Want morgen is meestal een extrapolatie van vandaag. We denken in Excel sheets en budget forecasts. Maar dat klopt niet meer, want we zitten met de SOY of de ‘Shit of Yesterday’ die we moeten opkuisen. Vraag is dus: wanneer moet je over iets beginnen nadenken? Hinssen hield dan ook een fel pleidooi om in bedrijven naast een Audit Comité ook een Disruptief Comité te installeren dat zich buigt over de vraag: waarom doen we de dingen zoals we ze doen?

Dit en nog veel meer komt aan bod in het nieuwe boek van Pieter Hinssen ‘The Day After Tomorrow’, een leidraad om te overleven in tijden van radicale innovatie. Het boek beschrijft de businessmodellen van ‘pioniers’, bedrijven en organisaties die erin slaagden zich aan die veranderingen aan te passen en in hun innovatie voorbij vandaag en zelfs morgen te denken. De Nederlandstalige versie verschijnt weldra bij LannooCampus.