Oppositiepartij sp.a heeft voor Antwerpen een eigen mobiliteitsplan samengesteld om de stad tegen 2030 beter bereikbaar te maken met alternatieve vervoersmiddelen. Er moeten extra tram- en treinverbindingen komen naar de districten en randgemeenten, brede fietscorridors en een autovrije zone van de Schelde tot het Operaplein.

Volgens sp.a laat het huidig stadsbestuur nog altijd teveel auto’s toe in Antwerpen. Tegelijk inzetten op openbaar vervoer, maar toch de auto’s nog in de stad toelaten werkt niet, zegt sp.a-Antwerpen.  “Antwerpen is de laatste jaren een autostad gebleven met alle gevolgen van dien voor de leefkwaliteit in de stad”, vindt Antwerps sp.a-voorzitter Tom Meeuws. “Wij willen dat iedereen ook op een andere manier sneller in de stadskern kan geraken. We willen daarbij de straten en pleinen teruggeven aan de bewoners.”

Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) zegt het plan grondig te zullen bestuderen, maar stelt dat het stadsbestuur nu al een doordacht mobiliteitsplan heeft. “Het verschil is dat men in het verleden wel al allerlei ideeën had, maar wij nu ook effectief aan de slag zijn gegaan”, vindt hij. Voor Open Vld mist het plan van sp.a dan weer realiteitszin door het voorstel om assen als de Scheldekaaien net zoals de Leien te knippen. “Mensen verplichten om alternatieven te nemen door ze keuzes af te nemen, is fout en helpt niet”, vindt toekomstig lijsttrekker Philippe De Backer.