Technologiebedrijf SpotCrowd, met Kapelse roots, is toegelaten tot Techstars, een van ’s werelds meest gerenommeerde incubators voor start-ups. Zoals de naam doet vermoeden, gebruikt SpotCrowd de ‘massa’ om winkeldieven te ‘spotten’.

Founder Alexander Siera: “Winkeldiefstal is een bijzonder hardnekkig fenomeen, met een enorme maatschappelijke kost voor winkeliers én consumenten. Onderzoek uit 2015 toont aan dat de Belgische retailsector hierdoor jaarlijks bijna een half miljard euro omzet verliest. SpotCrowd bestrijdt winkeldiefstal met spotters die anonieme camerabeelden screenen, en verdachte handelingen in real-time signaleren aan winkeliers.”

Diefstalpreventie in de retail

Wie zich op het internetplatform van SpotCrowd registreert, krijgt een live-stream van veiligheidscamera’s te zien. Wanneer meerdere spotters verdachte handelingen waarnemen, sturen ze in real-time een waarschuwing naar de winkelier. Die kan dan onmiddellijk ingrijpen.

SpotCrowd garandeert de privacy van de consument, benadrukt co-founder Roderick Lindner: “De camerabeelden zijn volledig anoniem. De spotters weten niet naar welke winkels ze kijken, ze weten zelfs niet in welk land de winkels zich bevinden. Onze gespecialiseerde software zorgt ervoor dat we gezichten automatisch blurren. Geen enkele klant in geen enkele winkel komt herkenbaar in beeld.”

10 kansen op 3.000

SpotCrowd werd met 9 andere start-ups geselecteerd uit meer dan 3.000 kandidaten uit 40 landen. Het is nog maar de tweede Belgische start-up die de loodzware selectieprocedure van Techstars weet te overleven, waarvan men zegt dat ze “tougher to get into than Harvard” is.

SpotCrowd-oprichters Alexander Siera, Roderick Lindner en Johnny Mills slaan de komende drie maanden hun tenten op in Minneapolis. Start-up accelerator Techstars heeft sinds twee jaar een speciaal programma voor retail.

“De hoofdsponsor van Techstars Retail is Target met 1.800 winkelpunten, na Walmart de grootste warenhuisketen in de Verenigde Staten. Meteen een heel grote klant. We kunnen SpotCrowd in hun supermarkten uitgebreid testen en verder verfijnen”, zegt Siera enthousiast.

The Belgian Dream

SpotCrowd begint nu aan een Amerikaans avontuur, maar de oprichters benadrukken dat dit enkel mogelijk is gemaakt dankzij het bloeiende Belgische start-up ecosysteem van accelerator Start it @kbc.

De heren van SpotCrowd hebben nog wel af te rekenen met de complexe privacyregelgeving die, in tegenstelling tot de technologie, in elk land verschillend is. “We zijn ervan overtuigd dat we samen met consumenten, bedrijven en overheden oplossingen kunnen vinden om privacy en veiligheid met elkaar te verzoenen”, besluit Alexander Siera.