Antwerpen – De online communicatie tool Buffl.be brengt bedrijven met nieuwe ideeën en concepten in contact met de kritische massa, de eindconsument. De startup die deze op user feedback gebaseerde mobiele app bedacht, wordt begeleid door Start it@kbc Antwerpen en lanceert nu zijn mobiele applicatie!

Dimitri Allaert, mede-oprichter van Buffl: “Buffl creëert early adopters nog voor het product bestaat.”

Innovatiebevorderende tool

Tot voor enkele jaren testten bedrijven via marktonderzoeken en testpannels of een product of dienst zou aanslaan bij hun doelgroep.
“Millennials kan je moeilijker bereiken via traditioneel marktonderzoek omdat ze dit vaak als saai ervaren. Je vindt hen wel op Tinder, Facebook, Instagram, enz maar zij zijn niet gewend hun opinie te geven over nuttige zaken of basisartikelen, zogenaamde ‘commodities’. Dat maakt het voor ontwikkelaars en fabrikanten moeilijker om een product te maken dat op de markt is afgestemd”, stelt Dimitri Allaert.
Samen met vijf jeugdvrienden, Dennis De Clercq, Hans De Loore, Joep Driesen, Marnik De Clercq en Seppe Stroo nam hij het initiatief voor Buffl. Met ervaring in Design Thinking, product design en app development vormen zij een sterk en complementair team. 

Toepassingsgebied

Elk bedrijf kan een beroep doen op deze innovatieve en interactieve tool. Een fabrikant kan bijvoorbeeld nagaan of en hoe een uitbreiding van een bestaand gamma wenselijk is, of er bijkomende toepassingsmogelijkheden zijn voor een bestaand product, zijn doelgroep  bevragen over een verpakking of de prijsstelling, enz. Op basis van data, relevante tips en feedback van de eindgebruiker kan de fabrikant dan beslissingen nemen.

Hoe werkt Buffl?

Een bedrijf dat gebruik wil maken van Buffl, logt in op de webinterface. Daar kan het zijn campagne zelf samenstellen door het toevoegen van een video, 3D ontwerp, multiple choice vragen, enz.
“Het bedrijf beschrijft een persona/profiel van de doelgroep die het wil benaderen: grootte van de steekproef, leeftijd, status (b.v. alleenstaand, samenwonend, …), of die een hond moet hebben of niet,… De webinterface verstuurt dit profiel naar de mensen die de Buffl app installeerden én aan het profiel beantwoorden. Ze ontvangen een push notificatie op hun gsm en zo wordt naar hun mening gevraagd”, verduidelijkt Dimitri Allaert.

Respondenten worden beloond met tokens, een virtuele munt die ze later kunnen inruilen voor gift vouchers, deelnemen aan loterijen of schenken aan een goed doel of jeugdbeweging.
“Bedrijven kunnen in real time de respons volgen en tussentijdse data opvragen. Op het einde van de rit volgt er een uitgebreid rapport”, vult Dennis De Clercq aan.

Verdienmodel Buffl

Om toegang te krijgen tot het platform, een campagne op te zetten en tips te krijgen hoe je best te werk gaat, betaalt de klant een vast bedrag; aangevuld met een variabele kost afhankelijk van het aantal gewenste deelnemers, de specificiteit van het doelprofiel en de lengte van het onderzoek.
Dimitri Allaert: “Omdat Buffl via de app producten aanbiedt en zo als verkoopkanaal voor bepaalde merken fungeert, ontvangt het in dat geval ook een commissie over de verkoop. Respondenten blijken namelijk geïnteresseerd te zijn in het uiteindelijke product waarover ze feedback gaven. Via ons platform kunnen ze dat eventueel aankopen met korting. Dat is nog eens een extra manier om hen te danken voor hun medewerking.”
Buffl biedt bovendien ook oplossingen om de eindgebruiker te betrekken bij de verschillende fases van het Design Thinking proces zoals observatie en digital prototyping via Augmented Reality. Info en de link om de mobiele app te downloaden vind je hier alsook op de Facebook pagina.

Meer starters vind je hier