Onderneemster Katja Schipperheijn van de Antwerpse startup The LearnScape mag haar methoden met oefenplatform voor mediawijsheid sCool deze week gaan toelichten op de prestigieuze onderwijsbeurs BETT in Groot-Brittannië.
Opmerkelijk is dat de presentatie ‘preventie van radicalisering in het lager onderwijs’ die Katja in Londen zal geven nu reeds wordt getipt door de Britse lokale pers.

sCool is een product van The LearnScape ontstaan uit de vraag van Katja’s dochter ‘om er weer bij te horen op school’ omdat ze op 10-jarige leeftijd niet op sociale media mocht van haar mama.
sCool is een tool voor scholen, ouders en kinderen om veilig te leren omgaan met het internet. Kinderen van de basisschool leren over digitale geletterdheid en sociale verantwoordelijkheid  via de gratis methode en online oefenomgeving.

Al anderhalf jaar trekt Schipperheijn met haar oefenplatform sCool door Vlaanderen en stilaan ook Europa.
“Na de aanslagen in Brussel spraken moeders met een migratie-achtergrond mij aan. Ze vroegen om hun kind weerbaar te maken tegen de sociale media en de rekruteerders die daarvan gebruik maken. Enkel op die manier kunnen we mogelijke radicalisering tegengaan”, zegt Katja Schipperheijn die gesprekken met ouders van verschillende achtergronden voerde.

Burgerschap én mediawijsheid blijken onlosmakelijk met elkaar verbonden. Burgerschapseducatie maakt leerlingen toleranter, geeft ze perspectief, leert ze om zich te verplaatsen in anderen. Mediawijsheid stelt hen in staat verbinding te maken met anderen, te communiceren en toegang te krijgen tot (juiste) informatie.

“Wij waren geselecteerd als startup voor Startup Village, maar ik droom luidop om met enkele andere startups in educatie voor een echt ecosysteem te gaan met de steun van Imec. We zoeken nog een andere en iets grotere locatie”, zegt Katja Schipperheijn met een knipoog.