In evenementenhal ‘De Shop’ op de Rijnkaai in Antwerpen vond dinsdag de Antwerp Startup Fair plaats, een jobbeurs waar tientallen jonge, startende ondernemingen op zoek gingen naar nieuwe werknemers. De plaats kon niet symbolischer zijn: ‘De Shop’ is immers het gebouw waar vroeger  scheepsherstellers zich aanboden aan de havenpatrons in de hoop aangeworven te worden. Maar die ‘shop’ werd gesloten begin jaren negentig. Er kwamen andere tijden en nu zijn het de nieuwe en jonge bedrijven die op zoek gaan naar geschikte werknemers, want de ‘war on talent’ is volop aan de gang.

Startende bedrijven creëren gemiddeld tien jobs in de eerste drie tot vijf jaar, zo blijkt uit een onderzoek van de website Startups.be. Die oprichters zijn meestal jonger dan 30. Tientallen ondernemingen bieden samen een zeventigtal jobs aan.

“Er waren zo’n 500 bezoekers en 120 belangstellenden die willen investeren in de start ups” zegt Karen Boers, mede-initiatiefneemer van de Startup Fair. “Dat kunnen banken zijn, individuen of andere bedrijven. Hoeveel van de open vacatures uiteindelijk ingevuld zullen zijn valt moeilijk te zeggen, dat zullen we pas later weten”.

Bij vele jongeren kriebelt het om met een eigen bedrijf te beginnen.  Helena Gheeraert (25) heeft twee jaar als werknemer bij Proximus gewerkt. “Maar ik ga liever voor mijn eigen zaak. Dan gaat het sneller vooruit en heb ik bij elke stap een concreet resultaat” zegt ze. Helena brengt met haar bedrijfje dipsauzen op de markt die al te koop zijn in Gent en binnenkort ook in Antwerpen. Ze zoekt twee medewerkers.

Startups zijn snel groeiende bedrijven die redelijk recent zijn opgericht en werken met een beperkt aantal medewerkers, maar verder is er geen strikte omschrijving. Wel gaat het om bedrijfjes met enthousiaste jonge initiatiefnemers. De waaier waarbinnen hun activiteiten zich afspelen is heel ruim. Dat kan gaan van zelfbereide maaltijden tot de meest gesofistikeerde high tech ontwikkelingen.

Veel van de start-ups die werknemers zoeken op de Antwerp Startup Fair beperken zich niet tot de Vlaamse markt. Zeker de high tech bedrijven hebben vaak klanten over de hele wereld.  “Die internationale expansie is niet verwonderlijk” zegt Karen Boers. “Via het internet kan je de hele wereld bereiken. Een Belgische start-up die zich ook op het buitenland concentreert, creëert gemiddeld tien jobs in de eerste drie tot vijf jaar. Dat blijkt uit een onderzoek dat we hebben gedaan bij 2.000 start-ups”.