opelEen garage runnen is vandaag geen pretje meer. De druk op de rentabiliteit van de autodealers ia nagenoeg onhoudbaar. Veel garagisten stoppen er daarom mee. In het Antwerpse zijn in de afgelopen jaren al tientallen garages gesloten. Een studie van de handelsinformatiekantoren Graydon (Berchem) en Idea Consult (Brussel) heeft uitgemaakt dat de bruto marge van de autodealers in de jaren 2010 tot 2014 met liefst 35% gedaald is.

Volgens Guy Crab, de algemeen secretaris van Traxio (federatie van Belgische autohandelaars) hield een gemiddelde merkverdeler in 2014 een bruto marge over van nog hooguit 2,5%. In 2010 was dit nog 3,9%. Waarmee het voor de garagisten werkelijk vechten is om overeind te blijven.

Wie alleen personenwagens verdeelde haalde  een bruto marge van 2,55%, dealers van personenwagens en trucks kwamen nog aan 2,6% maar wie alleen lichte bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens verhandelde hield amper 2,45% bruto marge over. Eén voorzichtige randbemerking: 2014 was  kennelijk iets beter dan de voorgaande jaren. Waarbij dus gehoopt mag worden dat de bodem bereikt is.

Graydon en Idea Consult becijferden tevens het nettorendement op het eigen vermogen na belastingen: de ROE. Dat bedroeg voor de hele sector 7,5%. In de gegeven omstandigheden zeker nog geen catastrofe maar toch onrustbarend. Bij de personenwagens kwam je nog op 6,3%. Bij de lichte bedrijfsvoertuigen en de trucks kwam het rendement op… 4,7%.

De redenen voor die relatief slechte gang van zaken? In een gesprek met het financieel tijdschrift Trends duidt Guy Crab de “verdere downsizing van de auto’s aan en de blijvende druk van de toenemende voorraden. Auto’s worden effectief kleiner en dus goedkoper. Bovendien sturen de invoerders steeds meer wagens richting dealers. Die kunnen de toestroom niet meer aan.”

De garagisten worden bovendien geconfronteerd met een onafgebroken toename van de bedrijfswagens. In die markt zijn de marges evenwel flinterdun. “Bovendien worden de dealers door hun merken onafgebroken bijkomende investeringen in gebouwen en technologie opgedrongen. Op die manier verdient niemand nog geld in zijn corebusiness. De garagisten worden ertoe gedreven alternatieve inkomsten aan te boren door verzekeringen en financieringsformules aan te bieden.”