bocimarCMB heeft eindelijk kalme zeeën bereikt. Door de zwakke tarieven voor het transport van droge bulk zoals ijzererts, steenkool en granen maakte de maatschappij voortdurend water.  De tarieven zijn inmiddels weer flink gestegen waardoor  Bocimar, de drogebulkrederij van de groep tijdens het derde kwartaal een nettowinst van liefst 5 miljoen dollar kon realiseren.

Het management van CMB onder Marc Saverys heeft het de laatste jaren zeker niet makkelijk gehad. De economische crisis woog al die tijd zwaar op de zeevaart en de tarieven die gehanteerd werden voor het vervoer met zogenaamde handysizeschepen. Bocimar kon daardoor al die tijd nog niet eens zijn operationele kosten terug verdienen. Een vooraf slim betekende tariefbescherming via langetermijncontracten heeft de Antwerpse  groep voor veel erger behoed. Ook vandaag vaart nog een groot aantal schepen van Bocimar onder die bescherming. In de loop van de komende maanden komen die contracten evenwel geleidelijk aan te vervallen waardoor Bocimar en CMB weer op eigen benen moeten zien te staan.

Het ziet er inmiddels naar uit dat de conjunctuur voor de droge bulk voelbaar aan het verbeteren is. De zogenaamde Baltic Dry Index, de graadmeter voor de tarieven klom duidelijk uit het dal. Op een bepaald moment waren de prijzen zelfs verdubbeld.

Bocimar profiteert inmiddels al voluit van de gestegen marktcondities. De inkomstenstijging die in het derde kwartaal al merkbaar was zal zich in dit opzicht ongetwijfeld verder doorzetten tijdens het vierde kwartaal.

Positief is bovendien die vaststelling dat de wereldvloot aan handysize schepen niet meer spectaculair blijft groeien. Het aantal nieuw bestelde schepen zit inmiddels op het laagste niveau in verscheidene jaren. Omdat de vraag naar bulkgoederen in de algemene conjunctuurverbetering ongetwijfeld snel zal stijgen zullen CMB en Bocimar daar hun voordeel uit halen, menen financiële analisten.