marcomarcomarcoWinkelen doe je morgen helemaal niet meer zoals vandaag. Gewoon omdat de markt er dan nog nauwelijks zal uitzien zoals nu. Het kenniscentrum The Loop brengt je in slechts enkele bewegingen in een ogenschijnlijk futuristische winkelomgeving. Alleen kan die futuristische beleving binnen enkele jaren al een concrete realiteit zijn.

Het gaat hem om google glasses, bodyscans, drones, smart phones, 3D printers, webshops enz. Vandaag gaan we nog met een boodschappenlijstje naar de supermarkt om de koelkast weer aan te vullen. We hebben daartoe allicht de commerciële folders even ingekeken om snel nog enkele koopjes mee te pikken. Morgen doen we dat niet meer. De koelkast zal ons immers zelf aanduiden wat we dringend nodig hebben en in de winkel zullen de koopjes als vanzelf op ons afkomen.

The Loop probeert als testcentrum die snelle ontwikkelingen in beeld te brengen. De man achter het initiatief: Jorg Snoeck, tevens de oprichter van de portaalsite RetailDetail die zich helemaal toegespitst heeft op het brede winkelgebeuren. The Loop gaat het in dit opzicht niet enkel om de winkel van morgen as such maar ook om de customer journey, de weg die de klanten afleggen om te kopen.

RetailDetail en The Loop zijn helemaal afgesteld op de retailer die zich moet voorbereiden op de uitdagingen van de toekomst. Volgens Jorg Snoeck moet hij zich vandaag afstellen op drie curciale items: een slim gebruik van de omnichannels, de belevenis die de klant doormaakt en de relatie die de winkeluitbater nog heeft met diezelfde klant. “Die bewegingen op de markt gaan evenwel zo razendsnel dat het voor de retailer haast onbegonnen werken is om door het bos de bomen nog te zien.”

The Loop wil daarom als interactief belevingscentrum een wegwijs tonen doorheen het zich heel snel veranderende landschap en de winkelier leren hoe hij daar het best mee kan omgaan. Jorg Snoeck gaat daarbij uit van de stelling dat het niet langer de retailer is die het koopproces aanstuurt maar wel de klant zelf. Die beschikt vandaag over zodanig veel technologisch aangebrachte informatie dat hij, op het momen dat hij de winkel binnenstapt al best weet waar hij naar op zoek is.

De conclusie van Jorg Snoeck: het gaat vandaag niet langer enkel meer om veranderingen in de retailsector, het gaat om het ontstaan van een totaal nieuwe markt waar vooral de retailer zich snel moet op afstellen. Of hopeloos uit de koers gereden worden. Het businessmodel is vandaag zo snel aan het veranderen dat je niet langer kunt overleven indien je niet mee gaat in de technologische vernieuwing.

Bisnode

Om een en ander tastbaar te maken, doet RetailDetail ondermeer beroep op Bisnode als structurele partner. The Loop is voor Bisnode anderzijds de ideale omgeving om zijn expertise en kennis te tonen op het vlak van beheer en exploitatie van klantgegevens en van het samenvoegen van gegevens die verzameld worden via verschillende contactpunten. Bisnode is gespecialiseerd in business analyse.

“Vandaag besteedt de consument steeds minder tijd aan zijn aankopen. Hij wil snel vinden wat hij zoekt en hij wil over de koopwaar geadviseerd worden zonder al te lange verkoopspraatjes. De consument wil meteen tot de essentie overgaan,” zegt Jo Buyl, Marketing Manager bij Bisnode. “Dankzij onze kennis en expertise over het verzamelen en beheren van consumentengegevens en daarnaast ook het groeperen, analyseren en het doen ‘werken’ van deze gegevens kunnen retailers hun klanten morgen al een echte ‘Omni-channel customer experience’ bieden. »

Als marktleider is Bisnode uw lokale en internationale expert die een volledige portfolio biedt in B2C en B2B data en omni-channel marketingoplossingen. “Wij vertalen data in inzichten en helpen bedrijven en organisaties uit gans Europa slimme beslissingen te nemen op zowel strategische vlak als bij hun dagelijkse activiteiten.”

Bisnode biedt in dit opzicht een reeks van oplossingen die nodig zijn om slimme zakelijke beslissingen te nemen: Database Management, Data Quality, Data Delivery, Digital Campaign Management, Business Analytics en Consultancy.