Antwerpen – Dinsdag opende in Antwerp Expo de 11de editie van Transport en Logistics beurs, de grootste vakbeurs voor de sector die ook succes boekt in het buitenland, een initiatief van Easyfairs. Tijdens de officiële opening en netwerkevent gaf Jacques Vandermeiren, ceo Port of Antwerp, toelichting over het maritieme belang van Antwerpen voor de leden van A12 business club, genodigden van kmo-insider en Easyfairs. 

Dirk Oosterlinck, Managing Director Easyfairs: “We verwachten de komende drie dagen zo’n 10.000 professionals in de vier hallen. Deze editie zet in op multimodaliteit, data-driven solutions en innovatie vanuit belangrijke maatschappelijke trends. Meer dan 350 standhouders en een sterk inhoudelijk conferentieprogramma zijn de troeven.”

Strategisch belang van de haven

De haven van Antwerpen ontvangt jaarlijks zo’n 10 miljoen containers en beschikt over nog heel wat groeicapaciteit.
Los van enige speculatie rond de volgende politieke coalitie, had Jacques Vandermeiren het over het belang van de haven voor Antwerpen, voor Vlaanderen en ver daarbuiten.
Vandermeiren: “De inlandse ligging heeft veel voordelen. Zo zitten we bijvoorbeeld dichtbij onze klanten, maar dit schept ook uitdagingen naar mobiliteit toe.”
Hij liet verstaan dat maandagavond de laatste beslissende fase voor Borealis is ingegaan om een nieuwe investering van 1 miljard euro op de site in Antwerpen te doen. Als die investering daadwerkelijk gebeurt, zal dit een grote impact hebben op de ganse havengemeenschap.

Het Havenbedrijf is vragende partij voor meer containercapaciteit om de groei van de haven te borgen. De Vlaamse regering heeft die beslissing reeds genomen, maar het is wachten tot het najaar 2018 op de locatie waar die extra uitbreiding kan komen zodat ‘added value logistics’ mogelijk gemaakt worden.

The time is now: mobiliteit in de haven

Week na week kleuren onze wegen op de mobiliteitskaart meer en meer rood. Vandermeiren introduceerde de pas aangestelde mobiliteitsmanager van het Havenbedrijf, Tom Verlinden. Hij zal een cruciale rol spelen in het mobiliteitsdebat.

Over een aantal belangrijke infrastructuurwerken is er een akkoord. “De fase van idee voor de congestieterminals is voorbij, nu moet er concreet beslist worden waar ze moeten komen. De Vlaamse overheid en het Havenbedrijf willen hier alvast in investeren”, stelde Vandermeiren. Het gaat hier over de fameuze ‘melkronde’ waarmee containers die in de haven zijn verspreid worden opgepikt op geregelde tijdstippen om ze vervolgens vanuit die congestieterminals per spoor de haven uit te krijgen.

Het Havenbedrijf praat met alle stakeholders, ook de Liefkenshoektunnel, om nog meer bewustwording te creëren dat de bestaande infrastructuur ook meer ’s nachts moet gebruikt worden.
“Ik voel in alle organisaties en bedrijven de bereidheid om nu over de brug te komen met mobiliteitsoplossingen én met geld”, zegt Jacques Vandermeiren.

Andere aandachtspunten: digitalisering, cybersecurity, war on talent

“Er is nog te veel conservatisme in de sector”, zei Vandermeiren. “Maar stilaan is het kantelmoment gekomen om ook de nieuwe technologieën in de havensector, logistiek en transport te omarmen.” Begin november start de nieuwe manager digitalisering en innovatie in het Havenbedrijf.

Inzetten op de circulaire economie

Niet alleen voor de haven van Antwerpen, maar voor alle havens, is het een uitdaging om duurzaamheid en innovatie hoog in het vaandel te dragen.
Waar zullen bedrijven in de haven hun energie halen na 2025? Wat zijn de alternatieven voor nucleaire energie? Gaan we werkelijk een CO2 arme omgeving tegemoet? Dat zijn vragen die het Havenbedrijf bezighouden.
Jacques Vandermeiren wil met het Havenbedrijf fors inzetten op de circulaire economie en ook hiervoor de nodige expertise in huis halen ‘om de dots te connecteren’.