trafucoWie zich aan de regels houdt wordt gestraft. De druk van de Oostbloklanden op de transportsector is immens. Trafuco uit Schelle blijft het spel niettemin correct spelen. “Wij zijn een van de weinige Belgische transportondernemingen die nog steeds een beroep doet op chauffeurs onder het statuut van de Belgische RSZ”, zegt gedelegeerd bestuurder Marc Van den Broeck.

 De buitenlandse chauffeurs en de vele transportondernemingen uit het voormalige Oostblok ontwrichten de Belgische transportsector. De Belgische ondernemingen die de wetgeving opvolgen worden hopeloos in het defensief gedrukt. “Wij doen evenwel geen toegevingen,” zegt Marc Van den Broeck. “Wij maken een doelbewuste keuze om alles volgens de letter van de wet te spelen.  Dat is volgens mij ook de opstap naar kwaliteit en goede service naar de klanten toe.”

 Trafuco heeft in die verwarde markt  niettemin een spectaculaire ontwikkeling doorgemaakt. Het vroegere transportbedrijf van olieproducten, Transport Fuel Coppens uit Burcht heeft doelbewust ook andere markten opgezocht en heeft zich daar sterk kunnen in positioneren. Een reeks opeenvolgende overnames hebben de kleine firma systematisch de toegang verleend tot nieuwe exploitatiemogelijkheden. Zo de overname van Beta-B in 1995, een bargefirma waardoor Transport Feul Coppens, inmiddels omgebouwd tot Trafuco ook smeeroliën kon  aanvoeren via de waterwegen. In 1998 werd de stockagefirma Van Clapdurp gekocht, in 2001 DB Logistics, in 2007 Patteet Carosserie en in 2009 het transportbedrijf Symons. Trafuco kon in datzelfde jaar ook nog eens de transportfirma Hessenatie Logistics overnemen waardoor het bedrijf een toegang kreeg tot de havens en de containeroverslag.

 Het aanbod van Trafuco is na al die jaren opmerkelijk groot geworden. De groep is inmiddels al een hele tijd verhuisd van Burcht naar Schelle. Van daaruit wordt nu het transport van vloeistoffen in tanks verwerkt, de behandeling van vaste stoffen in gesloten wagens, opslagfaciliteiten, het vervoer van gevaarlijke producten (ADR), de overslag van zeecontainers, de bunkering van zeeschepen met smeeroliën, het vervoer van afvalstoffen enz.

 Met een omzet van 25 miljoen euro voor Trafuco en nog eens 12 miljoen euro voor de olietransporteur Coppens heeft de groep zich opgewerkt tot een van de toonaangevende transporteurs uit de brede omgeving. Trafuco stelt nu zo’n 220 mensen tewerk.

 De eerste maanden van het lopende jaar waren zeker niet goed. “Maar misschien kunnen wij een en ander in de komende weken nog recupereren”, zegt Marc Van den Broeck. “Wij gaan daarbij vooral uit van onze veelzijdigheid, wij zijn in zoveel verschillende marktsegmenten actief. Wij bieden onze klanten trouwens ook aansluitende administratieve faciliteiten aan op het vlak van planning, technische ondersteuning en douaneformaliteiten bv.”

 Trafuco houdt daarom zeker vol. Ook al is de personeelsproblematiek in de sector echt wel heel erg nijpend. Met de steun van het Europees Sociaal Fonds (ESF) heeft Trafuco in dit opzicht een eigen opleidingscentrum opgezet waar kandidaat-chauffeurs opgeleid worden in het beroep. “Wij zorgen ervoor dat goede kandidaten hier hun rijbewijs en hun attesten kunnen halen.”