calaisTransportbedrijven die in preventie investeren hebben minder last van de vluchtelingencrisis en hard opzittende migranten. Valerie Nolens, de risk manager van de H. Essers groep toonde zich tijdens een tussenkomst op een avond rond het thema ‘Immigratie en de transportsector’ relatief zelfzeker. Essers runt oa. twee vestigingen in Wilrijk.

Tijdens een druk bijgewoonde avond voor transporteurs in Antwerpen stond het thema migratie centraal. De bijeenkomst had flink wat belangstelling. Nogal wat transporteurs wilden leren uit de ervaringen van hun collega’s. O.a. Essers. De redactie van de website Truck and Business bracht een uitvoerig verslag over de avond.

“Essers voldoet aan de voorschriften van de Code of Conduct die door de Britse douane wordt vereist, maar gaat nog een stap verder,” heet het. “Dat is trouwens één van de lessen die we kunnen trekken uit de huidige crisis”, legt Nolens uit. “Er is een bewustzijn voor veiligheid ontstaan, dat er vroeger niet was. En naast de dramatische aspecten van de humanitaire crisis, die Europa en de vluchtelingen treft, is dit misschien wel de grootste opportuniteit die aan de transportwereld wordt geboden”, concludeert Nolens.

De avond werd georganiseerd door het risicobeheerkantoor KVDS en bracht een dikke honderd mensen samen. De avond bood de kans om een toelichting te geven over de technieken die gebruikt worden door de mensensmokkelaars.

“Momenteel blijft de impact relatief beperkt, in die zin dat de vluchtelingen niet in het voertuig of de oplegger dringen. In 2015 hebben wij drie incidenten opgetekend op een totaal van 1,4 miljoen ritten, terwijl dat er in 2014 twee waren,” aldus risk manager Nolens.

“Men mag dus niet spreken over een explosie, maar dit cijfer is waarschijnlijk te danken aan de talrijke preventiemaatregelen. De planning moet een chauffeur precies aangeven waar hij wel of niet mag stoppen. Zo verbieden wij bijvoorbeeld al vijf jaar iedere stop op de parkings tussen Brussel en de kust, terwijl Macedonië voor ons een ‘no go zone’ is. We hebben ook ons rollend materieel aangepast aan de lessen die we uit onze ervaringen op weg naar de Balkan hebben getrokken: wij gebruiken alleen maar gesloten opleggers voor onze trafieken naar het Verenigd Koninkrijk.”

Wat het gebruik van alternatieve routes betreft, toont Nolens zich volgens het verslag van Truck and Business meer terughoudend: “Calais is goed voor 70% van al onze export naar Groot-Brittannië en het is dan ook niet eenvoudig om deze plek te vermijden. Alhoewel er steeds meer chauffeurs zijn die niet meer op het Verenigd Koninkrijk willen rijden, omdat ze in Calais bedreigd zijn geweest of omdat het feit dat zij verdachte gedragingen aan de politie hebben gesignaleerd niet in goede aarde viel.”

Een aantal andere sprekers liet overigens een minder geruststellende visie weerklinken:
* de mensensmokkelaars laten asielzoekers steeds meer risico’s nemen: na de huifopleggers, richten ze hun pijlen nu ook op koelvoertuigen en bulkwagens
* de prijs van een overtocht tussen België en het Verenigd Koninkrijk kost momenteel 3.500 euro. De mensensmokkelaars bieden zelfs ‘garantieformules’ tegen 5.000 euro, waarbij de asielzoekers zo vaak als ze willen hun kans kunnen wagen.
* de autosnelwegparkings in West-Vlaanderen zouden vandaag volledig gecontroleerd worden door Koerdische organisaties die bestaan uit voormalige militairen
* de gebruikte technieken kunnen de TIR-koorden en -zegels in hun oorspronkelijke staat herstellen, zodat de chauffeur niets merkt tijdens een routinecontrole