autosEr komt wel degelijk weer beweging in de transportsector. De transportprijzen zijn in het tweede kwartaal met liefst 11% gestegen. Dit zou er kunnen op duiden dat het einde van de crisis in de sector in zicht is.

De Belgische transportsector heeft zwaar geleden onder de latente crisis. Vele tientallen transportondernemingen zijn failliet gegaan. De (oneerlijke) concurrentie van goedkope firma’s uit het voormalige Oostblok was er voor velen te veel aan. Wie desondanks stand gehouden heeft kan allicht hopen.

Er lijkt immers beterschap in zicht. De Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting is naar 100,6 geklommen. In vergelijking met de index van datzelfde eerste kwartaal zit daar een stijging op van 11,5%. Toch is alles relatief want in vergelijking met het tweede kwartaal van 2012 is de stijging beperkt tot 1,2%.

De koersstijging van de index is vooral ingegeven door de stijging van de capaciteitsbezetting.

“Het optimisme in de sector is inderdaad terug aan het komen”, zegt Dennis Wereldsma van Capgemini Consulting. “Toch moeten we oppassen want het lijkt erop dat de prijzen heel erg volatiel geworden zijn. Dat zou het gevolg kunnen zijn van de frequente prijsonderhandelingen en de kortere contracttermijnen.”

Marc Geerts, de topman van Corneel Geerts transportgroup had eerder al aangeduid dat de prijzen in de sector “effectief aan het uitbodemen waren.”