Vorige vrijdag werd de tweehonderd miljoenste bezoeker van Wijnegen Shopping Center in de bloemetjes gezet door managing director Axel Ceusters van SMS-Ceusters, de beheerder van het shopping center. De bezoeker, Jacqueline Van Hout, kreeg er bovendien nog cadeaubonnen ter waarde van 2000 euro bovenop. Ook het shopping center zelf mocht vieren want het bezoekersaantal was er in 2016 lichtjes op vooruitgegaan.

Het jaar klokte af op een totaal van 8.178.260 bezoekers. Een lichte stijging met 0,2% in vergelijking met 2015. De terreuraanslagen van de twee vorige jaren hebben mee hun stempel gedrukt op het aantal bezoekers. Maar die van november 2015 in Parijs hadden een grotere impact dan die van Brussel van begin vorig jaar.

“Na de bomaanslagen in Brussel zijn de mensen ook weggebleven, maar veel minder lang dan na het bloedbad in de Franse hoofdstad”, zegt marketing manager Hans Van Laer.

Het winkelcentrum had plannen om het hoofdgebouw hoger te maken, met een volledige tweede verdieping met nieuwe winkels. Maar die piste is definitief van de baan.

“Bouwtechnisch blijkt dat onmogelijk”, zegt Axel Ceusters. “Wat eventueel wel kan is een extra bouwlaag op de laatste bijgebouwde zone waarin zich nu onder meer Carrefour, Esprit en JBC bevinden. Daar zou dan ruimte zijn voor tien tot vijftien kleine winkels of enkele grotere. Een beslissing hierover is nog niet genomen.”

Wellicht speelt ook mee dat de toekomst van shoppingcentra onzekerder is als gevolg van de toenemende e-commerce. Voor alle shoppingcentra samen is het bezoekersaantal er vorig jaar lichtjes op achteruit gegaan.