iBarge, het bedrijf dat het vervoer via de binnenvaart verzorgt voor transportbedrijf Van Moer Logistics, heeft een extra binnenschip gekocht. De Newford zal op woensdag 25 januari worden gedoopt in de haven van Antwerpen.  Hierdoor wordt de capaciteit van iBarge uitgebreid met een 4de schip.Het schip is 110m lang en bijna 12m breed en kan 208 TEU vervoeren. Het is voorzien van de nieuwste apparatuur en lage emissie motoren volgens de CCR2 normen.

 

iBarge is een sterk groeiende speler in de binnenvaart. Naast de bestaande barge link Antwerpen–Hoboken-Vilvoorde heeft iBarge ook een hoogfrequente vletdienst in de haven van Antwerpen. De Newford zal ingelegd worden op de belangrijke as Antwerpen-Vilvoorde.

Van Moer Logistics baat in Vilvoorde een containerterminal uit waar de Newford en de bestaande Stanford (eveneens 208 TEU) een dagelijkse verbinding organiseren.

Van Moer Logistics die 100% gebruik maakt van iBarge is zeer tevreden met het nieuwe schip. De sterk groeiende logistieke dienstverlener heeft reeds 5 kaden tussen Brussel en Antwerpen en kan hierdoor een ware corridor aanbieden gelinkt met de Antwerpse haven.

Jo Van Moer, gedelegeerd bestuurder van de groep uit Zwijndrecht, zegt in het tijdschrift ‘ Truck & Business’ dat er sinds begin vorig jaar twee binnenschepen met containers pendelen tussen de haven van Antwerpen en de Inland Container Terminal (ICT) van Van Moer Logistics in Vilvoorde (in de zone Cargovil). “Het vervoer via binnenwateren kent zo’n groei dat wij een eigen schip hebben gekocht” zegt Van Moer.

Het bedrijf heeft zo’n vijf jaar geleden de containerterminal van Cargovil overgenomen. Het bedrijf wou zo een alternatief aanbieden voor het drukke wegverkeer op de as Rotterdam-Antwerpen-Brussel. Jo Van Moer erkent dat de start moeilijker was dan verwacht, maar begin 2016 kwam er uiteindelijk een grote doorbraak. “Elke dag varen twee lichters van ons tussen Antwerpen en Vilvoorde: een in elke richting”, zegt hij.

Op de heenreis stoppen de schepen bij Umicore in Hoboken om daar containers te lossen. Daar heeft het bedrijf een twaalftal mensen ‘on site’ om de containers met scrap te lossen, te kiepen en te spoelen. Zo kan vermeden worden dat ze per vrachtwagen worden aangevoerd. “Vroeger passeerden jaarlijks 7.000 containers door het stadscentrum, maar nu worden ze via de binnenvaart vervoerd”, zegt de topman.

Het contract met Delhaize is vernieuwd en uitgebreid.  “Het contract met Delhaize loopt in februari 2017 af, maar we hebben nu een nieuw akkoord voor drie jaar gesloten, dat voorziet in een uitbreiding van de activiteiten”.

Van Moer Distribution rijdt sinds kort ook voor Colruyt.