Recent is het Antwerpse Venyous geselecteerd door Mediatech Accelerator. Dat is een begeleidingsprogramma voor start-ups in (nieuwe) media dat door multimediabedrijf RMG en het digitale ecosysteem Duval Union in het leven werd geroepen om innovatie in de mediasector te faciliteren en versnellen.

Venyous helpt bedrijven in hun zoektocht naar alternatieve, minder voorspelbare ruimtes voor teambuildings, workshops, vergaderingen, recepties en bedrijfsfeesten. Het is m.a.w. een onlinemarktplaats voor speciale eventlocaties die vraag en aanbod samen brengt.

“Natuurlijk is er niets mis met de wondermooie locaties die iedereen al kent. Maar een uniek, onvergetelijk event – zowel professioneel als privé – begint met een locatie die enig is in zijn soort. De verborgen parels waarnaar iedereen op zoek gaat. Die plaatsen die je ‘via via’ vindt. Net die locaties verzamelt Venyous allemaal op één platform”, zeggen David Ariens en Hederik Tijs die in april 2016 ermee startten.

De Venyous-oprichters zijn van mening dat de juiste locatie om het even welk event uniek maakt. Via het platform koppelen ze eigenaars van private, uitzonderlijke locaties met zowel particuliere als professionele organisatoren. Eigenaars kunnen hun pand of tuin gratis ter beschikking stellen op de Venyous website dat een fee van 15 procent bovenop de door de eigenaars van tevoren aangegeven verhuurprijs aanrekent.

Volgens David en Hederik is Venyous het eerste netwerk in de Benelux dat je private locaties voor events laat delen op een betrouwbare, transparante en efficiënte manier. Venyous.be heeft momenteel een vijftigtal locaties in en rond het Antwerpse. Dit jaar wensen de initiatiefnemers  uit te breiden naar andere Belgische steden om nadien  enkele grootsteden in Nederland en nog later in Europa te annexeren.

“Met Mediatech Accelerator krijgen we voornamelijk een financiële injectie en toegang tot het media netwerk en de kennis van Roularta. Wij staan met ons bedrijf al behoorlijk ver in het proces:  ons ‘product’ werkt. We hebben intussen ook al wat media aandacht gekregen. Het  RMG-netwerk en expertise zal ons verder helpen groeien, iets wat we minder terugvinden in andere acceleratoren en incubatoren’, stelt David Ariens.

Imec, Medialaan, Mediahuis – o.m. uitgever van ‘Made in’ –, Telenet en Barco lanceerden onlangs een gelijkaardig initiatief om te investeren in start-ups die actief zijn in de media, de telecom of de entertainment sector. De oproep voor dit imec-istart incubatieprogramma loopt nog tot 1 februari 2017. Medio januari publiceerde Made in Antwerpen hierover al een artikel.