Wat dacht u van een robot die u verwelkomt aan het onthaal van het bedrijf waar u een afspraak hebt? Toekomstmuziek? Niet meer helemaal. De klanten van Receptel, een bedrijf dat van onthaal zijn kernactiviteit heeft gemaakt, kunnen voortaan een beroep doen op de menselijke robot Pepper. 

De eerste klant van Pepper is moederbedrijf USG People zelf. Vanaf begin december zal Pepper het reguliere onthaalteam bijstaan. Pepper zal de klanten persoonlijk welkom heten, ze een WI-FI-code bezorgen of een sms sturen naar de juiste contactpersoon.

Katty Scheerlinck, General Manager Unique Belgium, dat is de groep waaronder Receptel valt, onderstreept dat robots niet in de plaats zullen komen van de onthaalmedewerkers ‘in vlees en bloed’. “De menselijke factor blijft centraal staan” zegt ze. “Pepper kan administratieve en repetitieve taken overnemen waardoor receptiemedewerkers zich kunnen concentreren op wat er écht toe doet, nl. een warm contact met de bezoeker.

De robot leert alsmaar bij

Pepper is geprogrammeerd om onthaaldiensten bij te staan. Hij werd “getraind” in Almere bij het Nederlandse zusterbedrijf van Receptel.

De robot start nu een stage van één jaar in het hoofdkantoor van USG People België. Hij kan de bezoekers begroeten, een contactpersoon verwittigen, je van een WI-FI code voorzien en een vergaderzaal reserveren. En hij leert alsmaar bij: zo zal hij in de loop van 2018 ook de bestelling van een drankje kunnen opnemen, informatie verstrekken over het verkeer en een taxi bellen.

Katty Scheerlinck: “Dankzij Pepper hoeven onthaalmedewerkers niet constant de receptie te bemannen, maar kunnen ze bezoekers zelf tot bij hun contactpersoon brengen. Het is een mooie samenwerking tussen mens en technologie waarmee je als bedrijf je bezoekers aangenaam verrast.”