BERCHEM – Flanders Investment & Trade heeft samen met de Nederlandse Kamer van Koophandel en Stad Antwerpen de Vlaams-Nederlandse Handelsdag achter de rug. De derde editie kon bij Blue Point in Berchem op een topopkomst rekenen. Meer dan 150 aanwezigen hebben er hun handelscontacten verder uitgebreid.

Meeting- en netwerklocatie Blue Point in Berchem verwelkomde op de Vlaams-Nederlandse Handelsdag zo’n 160 kmo’ers. Die kwamen voornamelijk uit de sectoren ICT & health, food/agrofood en de creatieve sector. Allen zakten ze af om hun handelscontacten verder uit te bouwen en daar is de Vlaams-Nederlandse Handelsdag een ideaal platform voor.

Ook deze derde editie bracht Vlaamse en Nederlandse ondernemers samen die naar nieuwe kansen en zakenpartners op zoek zijn. Individuele matchmaking vormde de kern van het programma. Een B2B-database koppelde bedrijven op basis van hun profiel. Daarnaast deelden ervaringsdeskundigen en experten hun kennis tijdens drie seminaries. Tussendoor kon iedereen elkaar op het grote netwerkplein ontmoeten.

Sterke relatie

In 2017 vormde Nederland één van de belangrijkste handelspartner voor Vlaanderen. Op Duitsland na exporteerde Vlaanderen het meest naar onze noorderburen, goed voor 39,8 miljard euro. De economische samenwerking tussen de twee is dus van onschatbaar belang.

Claire Tillekaerts, gedelegeerd bestuurder Flanders Investment & Trade: “Vlaamse bedrijven voerden in 2017 13,72 procent meer uit naar Nederland dan in 2016. Nederland nam zo de tweede plaats van Frankrijk over. De Vlaams-Nederlandse Handelsdag 2018 wil deze samenwerkingen blijven stimuleren en zorgt voor een niet te onderschatten extra impuls.”