“Iedereen valt weleens, maar blauwe plekken genezen en nadien ben je weer wat wijzer”, zegt medezaakvoerder Ann Claes van kledingketen JBC. Ann is één van de nieuwe gezichten die de Failing Forward campagne trekt dit voorjaar. Zonder een blad voor de mond te nemen praat de topmanager over haar ‘fuckups’.

Je kan niet ondernemen zonder af en toe eens flink tegen de muur te lopen. Dat is de boodschap die Startups.be en het Agentschap Innoveren en Ondernemen met Failing Forward willen doen doordringen bij de Vlaming. Het goede nieuws is dat een mislukking je sterker maakt, want mensen leren uit hun missers.

“Fouten maken is essentieel”, vindt communicatie-expert Noël Slangen “niet alleen in een leerproces, maar ook om succesvol te kunnen zijn.” Slangen getuigt samen met Thomas D’Hooge (Unthinkable, The Pop-up Hotel), Jorn Vanysacker (Intuo), Rik Vandersanden (The Thrill), Vincent Nys (NewFusion), Soe Nsuki (stand-up comedian), Hans Bourlon (Studio 100) en Ann Claes (JBC) voor Failing Forward over zijn ‘faalmomenten’.

De vier jaar durende Failing Forward campagne is voor een groot stuk opgebouwd rond ‘ontboezemingen’ van ondernemende Vlamingen. Op het webplatform metfalenenopstaan.be worden al die getuigenissen verzameld.

De voorbije maanden toonden o.a. Jan Verheyen (regisseur), Inge Geerdens (CV Warehouse in Antwerpen), Filip Tack (Nomadesk), Thomas Joos (Little Miss Robot), Hilde Peerlings (HP Consultancy), Bruno Lowagie (iText), Pieterjan Bouten (Showpad) en Marieke Vervoort (topsporter) zich al bereid om hun licht te laten schijnen over hun ‘faalmomenten’.

Het webplatform wordt regelmatig aangevuld met nieuwe en inspirerende getuigenissen van bekende en minder bekende landgenoten. Failing Forward wordt ook doorgetrokken op radio, televisie, en in talloze printpublicaties in Vlaanderen.

Een mediacampagne is één ding, maar het is ook belangrijk om met gelijkgestemde zielen in contact te komen. Praten over je stommiteiten werkt immers louterend. Daarom organiseren Startups.be en Unizo elke maand een ‘Failing Forward Faalfolie’ in een grote Vlaamse stad. Op die toegankelijke en kleinschalige events laat Startups.be telkens een drietal personen getuigen over hun faalmomenten, waarna er naar hartenlust kan worden bijgepraat.

Iedereen die de missie onderschrijft kan hier het manifest ondertekenen en op die manier het taboe rond falend ondernemerschap helpen doorbreken.
Deze campagne wordt gerealiseerd door Startups.be in opdracht van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen, en krijgt de steun van Ernst & Young en van Van Olmen & Wynant.