VLM bouwde netwerk tussen grote havensteden

arthurDit zijn spannende dagen bij VLM Airlines. De Antwerpse luchtvaartmaatschappij startte deze maand liefst tien nieuwe verbindingen op. Deurne vormt als thuisbasis zowat de centrale as van het hele gebeuren. VLM Airlines viseert in eerste instantie de Europese havens. De vluchten tussen Antwerpen, Hamburg, Rotterdam en Southampton zullen in dit opzicht de toekomst van de luchtvaartmaatschappij bepalen.

VLM Airlines vloog tot voor enkele maanden nog stilletjes onder de radar door. De maatschappij zette in het verleden immers vooral zogenaamde ACMI-diensten op, de levering van aircraft, crew, maintenance en insurance aan derden. VLM vloog  vooral voor zijn vroegere eigenaar CityJet/Air France KLM.

Naarmate de concurrentie in die sector scherper werd diende het management uit te kijken naar alternatieven voor de ACMI-diensten. Topman Arthur White die de Antwerpse maatschappij overnam van het Duitse Intro Aviation legt daarom opnieuw lijnvluchten in. Vandaag zijn dat er 12. In verbindingen tussen Deurne, Birmingham, Genève, Waterford, Hamburg, Luik, Londen, Nice, Rotterdam, Venetië, Southhampton, Avignon en Bologna. VLM heeft onderhand een vloot van 12 Fokker 50-toestellen uitgebouwd, vliegtuigen met 50 zitjes.

De kern van het zakenmodel van White is effectief de verbinding tussen de grote havensteden. In het vroegere netwerk van VLM was de verbinding tussen Rotterdam en Hamburg bv. best rendabel. Air France liet die lijn evenwel schrappen. Vandaag kunnen de zakenmensen opnieuw vliegen tussen twee van de grootste Europese havens. In een gesprek met het financieel blad Trends geeft de White nog aan dat hij bovendien vooral opereert vanuit kleine regionale luchthavens. Zaventem is in dit opzicht bv. geen alternatief.

De ambities van VLM lijken overigens beperkt. White is al tevreden met de kruimels van de luchtvaart “waarmee je goed kunt leven.” Hij geeft toe dat hij in het overgangsjaar 2015 bedrijfsverlies zal maken. “Toch kunnen kruimels renderen.”