Op woensdagavond, 8 maart – niet toevallig Internationale vrouwendag – wonnen Adinda De Raedt en Froya Deryckere van ‘Froy & Dind’ de jaarlijkse wedstrijd ‘WOMED Award’ (Women in Enterprise and Development) van UNIZO en Markant vzw, met de steun van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).
Beide dames leiden Froy & Dind, een niet alledaagse groot- en kleinhandel in ecologische baby-, kinder- en dameskleding.
Adinda en Froya haalden het van twee andere sterke genomineerden voor deze titel: Elisabeth Lemmens van Kayak Maritime Services in Antwerpen en Fabienne Verbeek van het Kempisch bedrijf GNA.

Hare Majesteit Koningin Mathilde kwam de winnaressen persoonlijk huldigen. Diezelfde eer viel ook de winnares van de prijs ‘Belofte’, voor jonge vrouwelijke ondernemers te beurt. In deze categorie won Eef Coolen van duurzaam groenbedrijf Bolster uit Hasselt, het uiteindelijk van de andere provinciale genomineerden: Lieke Biesemans (Stories by Mabel, Terhagen), Isabel Lambert (Washcot, Harelbeke), Céline Vroman (Yelski, Leuven) en Sabien Windels (ROOF FOOD, Gentbrugge).

De WOMED Award Zuid-prijs, in samenwerking met Trias, overhandigde Koningin Mathilde aan Gloria Isabel Ambrosio uit El Salvador, die een kleine onderneming in natuurlijke shampoos, zepen en reinigingsproducten leidt.

Froy & Dind is een opmerkelijk verhaal. Toen Adinda De Raedt en Froya Deryckere hun bedrijfsplannen smeedden, wilden ze de zaken van bij het begin anders dan anderen in hun sector aanpakken: geen kledingcollecties in bijvoorbeeld katoen, maar in andere, duurzame materialen. Die zoektocht verliep moeilijk en daarom besloten de dames hun eigen collecties te ontwikkelen. Sindsdien gaat het erg snel met hun bedrijf. Adinda en Froya stellen een dertiental medewerkers te werk en hebben twee eigen winkels. Ongeveer 400 internationale B2B-verkooppunten nemen hun toegankelijke collectie af. De jury bekroonde het ondernemersduo “omwille van zijn innovatieve, duurzame aanpak, zijn modern en competentiegericht personeelsbeleid en het sterke strategische inzicht waarmee ze zich snel op de internationale kaart wisten te zetten”.